Kimono’s. klaar? Even weg! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Kimono’s. klaar? Even weg! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Kimono’s. klaar? Even weg!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

03 November 2015 | Ghana, Hohoe

Iedere dinsdag slaak ik een zucht van verlichting als de verhalen met bijpassende foto’s weer de deur uit zijn. Leuk en goed om te doen, maar ook altijd een kleine bevalling. Een verhaal maken, het worden er altijd twee haha… Dan foto’s uitzoeken, verkleinen en het hele spulletje plaatsen op ‘waarbenjij’. ‘k Ben altijd weer blij als het is gelukt.

“Hennie!!!” In de deuropening staat Jeff. Hij komt wat bezittingen ophalen voordat hij naar de Secondaryschool gaat. Wat een kerel is het geworden. Veel contact kreeg ik in het verleden niet met hem, nu staat hij gezellig te kletsen. Alle House of Hope verlaters heb ik nu gezien, stuk voor stuk volwassenen geworden, mooi te zien!

Het is weer eens mis met de naaimachines. Drie weken wachten op een monteur, hij maakte de elektrische, plaatste nieuwe onderdelen op een handnaaimachine en klaar ben je. Ja… dat dacht ik! Helaas begeeft na twee dagen de elektrische het helemaal en de spanning van de andere is niet te regelen. Een punthoofd krijg ik ervan. Tot overmaat van ramp schiet er iets los bij de enige machine die tot nu toe goed werkte. Vier kimono’s liggen geknipt. Drie onbruikbare naaimachines. Wat grote jongens buigen zich over de machine met het losgeraakte onderdeel, tevergeefs! David is bereid om met de machine naar Hohoe te gaan voor reparatie. Uiteindelijk krijg ik na veel gepruts de spanning met allerlei kunstgrepen iets beter geregeld en kan ik toch wat doen. Perfectionisme leer je hier wel af!
Grace en de drie jongens die zich hebben aangemeld om mij te helpen, kunnen dit nu maar mondjesmaat doen. Daar komt bij dat ze een repetitie week hebben op school met het nodige huiswerk. Toch lukt het om ze klaar te krijgen en worden ze trots geshowd door de helpers. Rest nu alleen nog de doos ‘TO DO” met verstel- en vermaakwerk.

Ondertussen is Beth (de oprichtster) gearriveerd. Veel gelegenheid tot praten hebben we nog niet gehad, wel hoor ik dat ze willen proberen om Pius en Thomas hier te houden tot ze naar de Secondaryschool kunnen. Dat zou mooi zijn, want anders is Godsway de enige van de grote jongens die volgend jaar achter zou blijven. Daar komt nog bij dat volgens Beth Godsway ook al tegen de twintig loopt. Er wordt hier wat af gegoocheld met getallen.
Maar nu eerst morgen een paar daagjes weg. Rebecca in Accra heeft afgelopen zomer een zoon gekregen die ze graag wil showen. Daarna lekker een hotelletje (met warme douche) in de omgeving van Kpong waar sieraden gemaakt worden. Even kijken of er iets is voor verkoop in Nederland en dan vrijdag in de loop van de middag weer terug voor alweer mijn laatste week. Onvoorstelbaar zo snel!

• 03 November 2015 - 17:03

Christiana:

Ja moeilijk om een balans te vinden in het wel en niet hechten. Toch denk ik dat de vriendschap en liefde van jou voor hen, van onschatbare waarde is.
    Zojuist in de krant gelezen dat een koude douche heel gezond is, dus ben je super bezig. Tot over een korte tijd. Liefs

• 03 November 2015 - 21:58

Henk Visschers :

Veel plezier bij Rebecca. X

• 03 November 2015 - 22:27

Corrie:

O die naaimachines, maar dan kennen ze jou nog steeds niet: toch weer gelukt.
    groet Rebecca van mij en een knuffel voor haar zoon. Veel plezier in Kpong. En Accra.

• 04 November 2015 - 15:48

Menno:

Na die tegenslagen met die naaimachines is het heerlijk een paar dagen te relaxen. Geniet ze!!!!

• 04 November 2015 - 19:22

Veel plezier in Accra en Kpong!

• 04 November 2015 - 21:07

Hannie S.:

Mooie stofjes en mooie jongelui. Alvast een heel voorspoedige reis Hennie.