Mooie Initiatieven! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Mooie Initiatieven! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Mooie Initiatieven!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

12 November 2017 | Ghana, Kledjo

Een knetterende knal en 'k zit rechtop in bed. De regen klettert met bakken op het golfplaten dak, een hels kabaal. Mijn siësta is vroegtijdig finished! Deze tijd van het jaar kan het 's middags behoorlijk te keer gaan. Soms is het zo weer voorbij, een andere keer blijft het donderen en valt er zoveel regen dat de compound verandert in een modderpoel. Tussen één en half twee ruim ik de naaispullen op en ga plat. 'k Heb dan de hele morgen achter de naaimachine gezeten en 'k voel mijn rug. Even wat lezen en niet lang daarna slaap ik. Thuis lukt me dat nooit, maar hier bij een warmte van 30 graden zonder moeite haha….

Met regen is het lekker spelen in mijn huisje. In Hohoe heb ik een nieuw stuk vinyl gekocht, het oude brokkelde steeds meer af en 't speelt toch lekkerder dan op het kale beton. De kleine jochies mogen helpen het oude op te ruimen. Ze genieten! Kleine stukjes scheuren of knippen en dan in de vuilniszak. Amatepa heeft er een mooi stukje afgeknipt en wil het voor zijn bed leggen. “Goed idee, Amatepe!” Opgetogen met het stuk onder zijn arm loopt hij de trap af. Oei… beneden loopt hij Faxstine tegen het lijf en 'k hoor haar mopperen. “Niets ervan! Op de vuilnishoop ermee!” Zijn mooie plannetje wordt letterlijk en figuurlijk in stukken gereten. Arme Amatepe! Zo worden leuke initiatieven van de kinderen soms rigoureus de kop in gedrukt. Het stukje waar hij een vlieger van wil maken, ligt gelukkig nog veilig op mijn kamer.

Op een morgen neem ik een kijkje bij de school. Klokslag acht uur staan de dan aanwezige kinderen keurig in het gelid. Iedereen is er nog lang niet maar juf Margareth neemt het initiatief voor het ochtendritueel terwijl de andere leerkrachten druk zijn met hun mobieltje. Gezamenlijk bidden, het volkslied en dan de inspectie. “Where are your socks hé?” het meisje krijgt een paar tikken tegen haar benen met het rietje en zet het op een brullen. Zo volgen er nog een paar. Nou ja… een leuk begin van je schooldag. Vreemd genoeg gaan toch alle kinderen hier liever naar school dan dat ze vrij zijn. Daarna met z'n allen naar een klaslokaal, bijbel lezen, een verhaal van meester Fhilip en veel zang “Jesus loves all the little children”. Nog steeds druppelen kinderen binnen en om negen uur zijn alle zestig aanwezig en kunnen de klasjes van start.

Twee van de nieuwe kinderen Jacob en Peace komen uit een dorpje in het noorden Wasawasa. Beth en Pearl zijn daar geweest en ontdekten een schooltje met veel kinderen waar maar zo af en toe een leerkracht komt. Zo nu en dan gaan zij er een weekje heen om de school te steunen. Omdat niemand in een dorre uithoek van het land wil zitten, zijn vaste leerkrachten daar niet te krijgen. Het idee is om Jacob en Peace hier vooruit te helpen zodat zij tzt instaat zijn de kinderen in hun community te helpen. Een mooi initiatief! De twee elfjarige 'uitverkorenen' zijn leergierig maar hebben nog een lange weg te gaan. Naast de enorme achterstand hebben ze ook nog het taal probleem, zij spreken Twie terwijl Ewe hier gangbaar is en moeten het Engels nog leren.

Als ik vrijdags terug kom van de markt staan de schoolkinderen te dringen voor de lunch. Op wat struikjes staan kronen en hoedjes te drogen gemaakt bij de handenarbeid.

Mijn initiatief van vorig jaar om de meisjes borduren te leren krijgt een vervolg. Op een avond vroegen ze er zelf naar en dat moeten we hebben. Mooi zo! De spulletjes lagen klaar en even later hebben ze de draad weer opgepakt. Straks een voering erin van een mooi stofje en dan hebben ze een leuk tasje waar ze trots op mogen zijn.

Van een zekere mevr. R. krijg ik al geruime tijd iedere maand iets op de bank. Haar naam komt me totaal niet bekend voor. De ene maand gaat het in het potje voor Ghana, de andere maand voor Kenia. Mocht mevr. R. dit stukje lezen,'k heb er bij de kringloop leuke kleding voor kunnen kopen (zie foto's van de jongen, de meisjes komen nog) waar de de kinderen maar wat blij mee zijn! Het uitdelen ervan is altijd weer een groot feest. Mede namens de kinderen onze hartelijke dank voor dit prachtige initiatief!

• 12 November 2017 - 12:06

Jo Van Heerde :

Nou ik zie wel weer dat je op je plaats bent ,heerlijk om weer de belevenissen te lezen .maar ik zie op veel foto's dat rietje was dat er altijd al of nu er nieuw personeel is .maar heel fijn dat jij zoveel liefde en plezier brengt .wj zongen vanmorgen Ga met God en hij zal bij je zijn nu dat wens ik jou ook groetjes .jo

• 12 November 2017 - 18:58

Henk:

Lieve Hennie,

Jouw aanwezigheid is blijkbaar een liefdevol tegenwicht en hard nodig. Fijn dat je er weer bent en de kinderen liefde en plezier geeft. Zo waardevol.

Liefs,

Henk.

• 12 November 2017 - 19:39

Riko:

Lieve Hennie,

Elke keer geniet ik weer door jouw gezellige schrijftrant.
    De foto's vind ik kostelijk, mede door het onderschrift.
    Fijn dat je daar warmte verspreidt!

Hart.gr. Riko

• 13 November 2017 - 14:28

Ab En Nellie Timmerman:

Hoi Hennie

Wat een strenge juf zeg brrr en Faxstine is ook niet mis.
    Fijn dat jij het goed met ze meent kunnen ze bij jou hun ei kwijt.
    Liefs van ons

• 13 November 2017 - 15:34

Christiana:

Zo’n rietje zou je graag in vieren delen. Gelukkig hebben ze ook andere indrukken. Je bent weer helemaal op je plekje he! En die temperaturen, wij fietsen weer met handschoenen aan, al was de herfst prachtig dit jaar. Gisteren nog een boom gezien, met wel 4 kleuren, rood, groen, bruin en geel. Een schoonheid. Liefs