Mooie resultaten! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Mooie resultaten! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Mooie resultaten!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

25 November 2017 | Ghana, Kledjo


Het gesprekje met Faxstine over Forgive heeft goed uitgewerkt. Zo af en toe komt ze naaiwerk brengen en dan hebben we een gezellig praatje. Al deugd er niemand, ze heeft ook haar goede kanten en 'k geef haar maar een extra schouderklopje. Waarschijnlijk heeft ze zelf weinig waardering gehad. Op maandag is het business as usual en ben ik op weg naar de markt met mijn buik vol havermoutpap waar een tiental kleine vliegjes in meegekookt waren. Een voedzame maaltijd… Dichtbij Hohoe maken mijn sportschoenen een raar geluid. Beide zolen hangen er los bij. Op de markt koop ik nieuwe maar na een half uurtje krijg ik last van mijn grote teen, toch een beetje te klein? Een schoenmaker met een verwaarloosde klompvoet en vergroeide benen kan mijn oude repareren zegt hij, kost wel 7 cedi. Voor hem een kapitaaltje voor mij 1,50. Blij met mijn oude schoenen weer aan keer ik met twee volle boodschappentassen terug.

In Kenia had ik afgelopen winter een aardig jurkje gekocht. Althans dat dacht ik! Maar nee… alle vier grote meisjes die dit jaar aan de beurt zijn, hebben liever een jurk van mijn hand. Gelukkig vindt Gifty hem prachtig! Ze is niet aan de beurt voor een nieuwe, maar we spreken af dat ze dan volgend jaar iets uit de kringloop krijgt. De afgelopen weken was ik op zoek naar stofjes. De kramen bij langs, foto's maken en… de dames konden kiezen. Dan in optocht naar een naaister in de buurt met een aantal kalenders (posters) met modelletjes. Het duurde even maar uiteindelijk weten ze wat ze willen. De naaiklus kan beginnen.

Eéns in de twee jaar krijgen ze iets nieuws. Voor deze kinderen die meestal afdankertjes krijgen, die dan door mij weer op maat en/of gerepareerd worden, is dit altijd een feestelijke gebeurtenis. Immers, zelf het stofje uitzoeken en de details bepalen is WOW…! De tijd en aandacht die je zo aan hen besteed doet ze goed. Dit jaar is de plooirok in de mode. Voor de kleintjes is een jurkje snel in elkaar geflanst, maar voor de groten moet alles dubbel met lining (een soort voering). Het lukt allemaal en soms komen ze even de jurk weer aantrekken en ontdekken dan, dat het wel wat nauwer kan. 'k Stik dan maar weer achter de naden langs net zolang tot het naar de zin is. Wat zelfs de vervelendste klusjes ( kapotte ritsen vervangen) zo leuk maakt is de blijdschap van de kinderen, nooit gaan ze weg zonder “Thank you, Hennie!” en een big smile!

De meisjes die vorig jaar iets nieuws kregen, hebben nu iets uit de kringloop. Voor Comfort moet er nog een shirtje komen en 'k ga op zoek op de markt. Bij een kraampje staan een tiental vrouwen te dringen. De verkoper heeft een stapel shirtjes op z'n knieën en houdt ze één voor één omhoog. Ze worden hem bijna uit de handen gerukt en soms raken wat dames bijna slaags met elkaar. Vermakelijk! Gevoel voor kwaliteit heeft hij wel, want heeft hij iets goeds in de handen gebaart hij naar mij 'is dit niet wat voor jou?' Terwijl de dames doorvechten haak ik af met zes shirtjes. Comfort kan kiezen en de rest komt altijd wel van pas.

Op een van de marktdagen hoor ik onderweg opeens “Hennie...” Verbaasd kijk ik om me heen. Aan de overkant staan Etse en Adsu te zwaaien. 'k Steek de weg over en 'k krijg van beiden een big hug. Wat een knullen, een kop groter dan dat ik ben. Jammer 'k vergeet een foto te maken. Dat doe ik wel van Daniël en David, ook zij zijn vorig jaar teruggeplaatst bij hun familie. “Mooie schoenen hebben jullie, heeft Beth die voor jullie gekocht?” vraag ik. Trots vertellen ze dat ze gekocht zijn van hun eigen verdiende geld. Alle vier de boys waren niet de gemakkelijkste hier, toch zie ik dat het goed met ze gaat en daar ben ik oprecht blij mee.

Terwijl de grote meisjes borduren zijn de kleine nu met lapjes aan het prutsen, mooi laten gaan, zo ben ik ooit ook begonnen met poppenkleertjes maken. Nooit durven dromen dat ik 65 jr later in Ghana mij met dit 'talent' zo nuttig zou kunnen maken! Een paar kinderen van de CCZ Schellerhoeve maakten afgelopen zomer een ketting voor Francisca, Comfort en Christy. Ze vinden het prachtig mede door het kaartje met een foto van hen. De dag erna zijn ze druk bezig met een bedankkaartje die ik maandag op de post heb gedaan. Kleine dingen, groot plezier!

  • 25 November 2017 - 11:05

    Marjo:

    Tjonge Hennie. Wat doe je ontzettende leuke en nuttige dingen . Petje af

    . Liefs van ons.

  • 25 November 2017 - 19:46

    Sabine:

    Wat fijn voor je om de vier jongens dit jaar te ontmoeten en te zien dat het goed met ze gaat! Ja, ieder z'n vak hè; hopelijk kun je nog een tijdje genieten van je oude schoenen, dank zij de schoenmaker. En de meisjes zijn blij met jouw talent. Nog veel naaiplezier en een gezellige zondag samen!

  • 26 November 2017 - 13:16

    Jovanheerde:

    Hallo hennie even een paar woorden van ons .wat een prachtige jurken hebben de meisjes mooie kleuren lekker fris en dan jou kunst werk he de naaimachine schitterend alle lof voor je ,geniet er nog maar lekker van .hier is alles goed groetjes van ons

  • 26 November 2017 - 16:38

    Charles Landré:

    Dag Henny,

    Veel dank voor jouw verhalen en de sfeervolle foto's. Heel leuk om zo wat mee te krijgen van het leven daar van jou en de kinderen. En wat knap dat je die plooijurken hebt gemaakt!
    Alle goeds gewenst vanuit herfstig en veelal grijs Nederland.

  • 27 November 2017 - 09:11

    Marleen Koens:

    Wat een prachtige jurken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 312630

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: