Voor de 10e keer naar Nyabondo! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Voor de 10e keer naar Nyabondo! - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Voor de 10e keer naar Nyabondo!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

06 Januari 2018 | Ghana, Kledjo


Ook de mensen en kinderen in het Nyabondo Revalidatie Centre zijn de afgelopen jaren een beetje familie geworden en 'k zie erg uit naar het weerzien. Andere en drukke bezigheden dan in House of Hope, maar wel met de mogelijkheid om mij terug te trekken waardoor het minder intensief dan in House of Hope waar constant een beroep op je wordt gedaan.

Inmiddels al mooie reacties gehad op het stukje “Met het oog op Kenia!” Zo te zien is er bijna genoeg voor een nieuwe watertank en het tegelpad. Dat zou geweldig zijn! Rolstoelers kunnen straks zelfstandig naar het toilet! Of ik aan de vraag naar beddengoed en verf kan voldoen is nog even de vraag, maar er moet iets te wensen overblijven niet? Mocht je nog een gift willen doen? Onderaan nog een keer de banknummers.
Voor de Kerst kreeg ik uit Nyabondo het verdrietige bericht van het overlijden van teacher Margareth, ze was slechts korte tijd ziek. Op woensdag hielp ik altijd in haar klasje van zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapte kinderen. Steevast werd ik met gezang ontvangen “We welcome you in the name of Jezus”. 't Zal vreemd zijn zonder Margareth en 'k zal haar zeker missen.

Vlak voor mijn vertrek vorig jaar werd er bij Judy (dwergmeisje) borstkanker ontdekt. Geen verzekering, moeder laat het afweten wat hulp betreft en vader is overleden. In het 'potje Rose' zat nog wat geld voor bijzondere gevallen en 'k heb toen aangegeven dat ze op onze kosten in het ziekenfonds kon. Nu blijkt dit niet afdoende te zijn voor een volledige behandeling en 'k kreeg de vraag of ik bij kon springen.
Nu was er vorig jaar een jongen met een verwaarloosde klompvoet die geopereerd zou kunnen worden uit het 'potje Rose'. In april en augustus waren er orthopedische operaties maar hij meldde zich af vanwege begrafenissen. In december heeft hij niets van zich laten horen. Nu heb ik Zr. Ludovena en Pamela laten weten dat we Judy met dit geld kunnen helpen. Op mijn vragen wat betreft de behandeling van Judy afgelopen jaar kreeg ik geen duidelijk antwoord. Wat is inmiddels gedaan, wat niet? We gaan het zien!

De laatste week in House of Hope verliep erg rustig. De meisjes waren verplicht 's morgens bij de keuken te helpen, de kleintjes speelden met de emmertjes en schepjes en de grote jongens keken films op de laptop van Eben. In alle rust kon ik mijn spulletjes sorteren en opbergen voor een ander jaar. Op mijn gemak twee keer naar Hohoe gewandeld om inkopen te doen voor Second Day. Op 2 jan. (Second Day)wordt het nieuwe jaar in Kledzo ingeluid met een muziekfestival. Traditie getrouw krijgen de groten een zakcentje en voor de kleintjes die daar niet heen mogen is er namens Corrie en mij altijd een tasje gevuld met lekkernijen Zo zijn er diverse rituelen ontstaan, die ik gezien hun waarde voor de kinderen maar mooi door laten gaan.

De morgen van mijn vertrek kwamen alle kinderen afscheid nemen, iedereen een hug, een woordje, een paar toffees en een zakje water. Priscilla de nieuwe housemother heeft de avondsluiting in ere hersteld en de avond ervoor mocht ik afsluiten. Wat waren ze stil! “Kom je volgend jaar weer Hennie?” was een vraag die regelmatig langs kwam. “When I stay healthy, yes yes…!” “Ben je hier dan ook met Kerst….?” “When I stay healthy, yes yes….!” “We'll pray for you!” Aan hun bidden zal het niet liggen, er wordt hard gebeden voor mijn gezondheid, want ja… 'k moet wel weer komen volgend jaar!

Lieve allemaal, als alles naar wens verloopt, vertrek ik as. woensdag. De volgende keer een verslagje uit Nyabondo waar lichamelijk- en geestelijk gehandicapte kinderen worden opgevangen, geholpen en begeleid. Heel mooi om daar een steentje aan te kunnen bijdragen, lichtpuntjes in donker Afrika!
NL92 RABO 0397 3708 30 van Bondo Kids Zwolle (aftrekbaar) ovv lichtjes in Kenia
NL37 SNSB 0909 9721 09 tnv H. Berends-Kok IJsselmuiden ovv lichtjes in Kenia

  • 06 Januari 2018 - 18:32

    Christa:

    Fijn dat je weer mag en kan gaan!
    We zullen je weer volgen.

    Succes met de reis en geef ze allemaal een knuffel van ons.

    Groet,
    Christa

  • 09 Januari 2018 - 13:26

    Christiana:

    We ’ll pray for you. Dat je straks over een paar maandjes weer veilig thuiskomt. Maar voor nu een hele goede reis en geniet van alles wat je daar weer kunt doen .

  • 09 Januari 2018 - 16:11

    Elly :

    Ha Hennie,
    Jij staat nu!!!! start klaar. Koffer(s) gereed én vast volgeladen.
    Vertrek morgen.
    Wellicht is de temperatuur daar véél hoger dan hier.
    Goede reis en natuurlijk dat je daar ook alles mag ontvangen én geven wat maar mogelijk is en dat je het daar goed hebt.
    Kom ook maar tzt weer veilig retour.
    Lieve groet,
    El

  • 14 Januari 2018 - 22:03

    Digna :

    Hennie bedankt voor je brief. ik ga deze doorsturen naar Ineke en Ben in Ierland.
    En hoor of zie wel wanneer de keuken klaar is.
    liefs en groet
    Digna

  • 21 Januari 2018 - 15:14

    Eef Kremer:

    Boeiend verhaal. Ik heb je link doorgekregen van Agnes de Wit. Leuk dat jullie ook nog steeds contact onderhouden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 312983

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: