Bijna gearresteerd... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Bijna gearresteerd... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Bijna gearresteerd...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 Januari 2018 | Kenia, Kisumu

Dat was even schrikken! In Nairobi is altijd mijn eerste wandelingetje naar de busmaatschappij Easy Coach, die bekend staat als 'veilig', om een ticket te kopen voor de volgende dag. Een heerlijk wandelingetje bij zo'n 20 graden. Omdat ik weet dat de regeringsgebouwen daar in de buurt liggen, besluit ik om daar nog eens een kijkje te nemen. 'k Zie een leuk torentje… klik… de ingang mét het torentje is ook wel leuk...klik…! Een agent steekt over “U maakt foto's? Dat is verboden!” en hij wijst op een bord aan de overkant. 'k Heb het bord nooit gezien en 'k bied aan de foto's te wissen. Geen denken aan, hij neemt mijn fototoestel in beslag en ik moet mee. Achter het hek in een gebouwtje bekijkt hij de twee foto's, wil mijn paspoort zien en vertelt dat hij mij eigenlijk moet arresteren en dat een boete van 1000 ksh (10 euro) betaald moet worden. Okay maar dan wel met een bonnetje, die heeft hij niet. “Dus het geld is voor u?” vraag ik en 'k geef hem 500 ksh, 'k heb geen zin om 1000 ksh te geven aan een corrupte agent. Hij draait wat bij maar vindt wel dat er nog 100 bij moet. Die kan hij krijgen en 'k bedank hem 'hartelijk' dat hij mij niet naar het politiebureau brengt haha… De foto's hoeven niet gewist rara... en het geld verdwijnt in zijn broekzak. Zo gaat dat hier… it's Africa! 'k Beklim daarna nog de toren van het parlement, niks 'n kneuterig torentje voor één persoon, hier zitten alle regeringsleiders. Vanaf het heli-platvorm heb je een mooi uitzicht over de stad.

Rond twaalf uur meldt Nelson (mijn sponsor joch) zich, terwijl we een pizza eten praten we bij. “Hoe gaat het op de universiteit? Met grootmoeder? Is je maandelijkse toelage nog genoeg?” Alles gaat goed, wel heeft zijn rugzak de beste tijd gehad en…? hij heeft een vriendinnetje Purity. Als ze haar naam eer aan doet zit het wel goed. Ze doet dezelfde opleiding Geschiedenis en Religies en komt uit Nakuru. Ontzettend leuk voor hem! We kopen een nieuwe rugzak, hij neemt de bus terug en ik doe nog wat boodschappen zodat er wat te eten is in het weekeind. 't Was gezellig en 'k vond hem er beter uitzien dan vorig jaar! Tja… de Liefde? Vijf uur komt James met een nieuwe sim-card. Hij runt een reisbureau en een schooltje, je kunt altijd een beroep op hem doen. In het naast gelegen restaurant drinken we een soda. Een gezellige kerel en wanneer hij opstapt is het anderhalf uur later. De volgende keer moet ik zijn vrouw en schooltje zien. Leuk doen we!

Met m'n nieuwe sim-card bel ik Edwin, hij is blij verrast! De mannen en ook de meiden kijken erg uit naar mijn komst zodat we weer een UNO-competitie kunnen starten. Dinsdag mailde hij al “NOG DRIE DAGEN!” Voor hen én mij breekt er weer een gezellige tijd aan! Wanneer ik vrijdagavond arriveer wordt ik door jong en oud uitbundig begroet “Highly welcome en maak je geen zorgen over het eten dit weekeind koken wij voor je!” Het voelt weer als thuiskomen.

En sister Ludovena…? Zij kan tevreden zijn. Nav mijn vraag om een bijdrage, hebben veel familieleden, vrienden en kennissen gereageerd met een gift. De nieuwe tank en het tegelpad kunnen er komen en voor nieuw beddengoed voor het ziekenhuisje is ook al een beginnetje, iedereen is erg blij en dankbaar! 'k Moet alle mensen héél héél hartelijk danken. Lieve lezers bij deze! Wil iemand nog een bijdrage doen voor beddengoed, een medicijnen trolley of verf, dan zou dat helemaal te gek zijn! In mijn vorige verhaal vind je de banknummers.
Eén reactie wil ik even apart vermelden. Iemand, die ik eigenlijk niet eens zo goed ken en die voor het eerst dit jaar mijn verhalen leest, kwam op het laatst nog even langs met een envelop. Een bijdrage en een lief briefje dat eindigde met;

LICHTPUNTJES;
Soms zijn ze groot,
soms zijn ze klein,
je hoeft ze niet te zoeken,
je mag er een zijn!

Naast alle andere bemoedigingen, een heerlijke opsteker. 't Was fijn om weer een aantal van jullie te ontmoeten en bij te kunnen praten. Helaas is de tijd thuis altijd erg snel voorbij en was er te weinig gelegenheid om iedereen te mailen of te bellen, dat doen we mogelijk op een ander tijdstip. Nu eerst een lichtpuntje zijn voor de kinderen en mensen hier!


  • 15 Januari 2018 - 16:14

    Jovanheerde:

    Ja het zal hennie niet zijn .ha ha maar ik ben wel blij dat we wat van je horen ,ik vond lang duren voor een berichtje .maar goed je bent weer bij je kindertjes en vrienden om ze weer te laten lachen en bezig te zijn met liefdevolle inzet .en ik vind je optrekje wel leuk nu kan ik me er wat bij voorstellen hoe je daar leeft .Nou gr uit het natte koude holland .

  • 15 Januari 2018 - 17:31

    Minne:

    Mooi verhaal. Zo te horen ben je weer welkom en al weer aardig geïntegreerd. Een goede tijd gewenst in Kenia.

  • 15 Januari 2018 - 19:34

    Gaatske:

    "Gelukkig hebben we de foto's nog" Ha, ha. Herkenbaar, Lieve Hennie en vooral zo tegen het weekend, dan mag je de smerissen sponsoren voor hun drank- en vrouwgebruik.......
    Rotgevoel, maar ja, Afrika, Zuid-Amerika? Wie weet komt dat systeem ook nog eens in ons land?
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 312459

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: