n Vrolijk begin en slot van de dag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu n Vrolijk begin en slot van de dag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

n Vrolijk begin en slot van de dag

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

09 Februari 2023 | Kenia, Kisumu

'k Zal elke week een verslagje sturen over algemene dingen maar vn. ook een bepaalde dag. Te beginnen bij maandag, hopelijk krijgen jullie zo een idee hoe de week hier verloopt.

Het is mooi om te zien dat de vernieuwde vleugel met de ziekenzaaltjes, waar we vorig jaar een bijdrage aan konden leveren met een orthopedisch bed, 100 lakens en 10 matrassen nu volop in gebruik zijn. Onlangs waren hier operaties en enkele mensen staan nog onder controle. Soms kort soms lang, zoals Dina, een jonge vrouw. Drie jaar geleden kwam ze met een open been, van de knie tot de voet rauw vlees. Inmiddels heeft ze talrijke huidtransplantaties ondergaan, maar ze is er nog lang niet. De foto waarop te zien is hoe het was, zit helaas niet meer op mijn laptop. Om infecties te voorkomen wordt al drie jaar lang om de dag de huid schoongemaakt en opnieuw verbonden. Op een jonger zusje na heeft ze geen familie meer en al die jaren is ze hier niet weggeweest. Ze verblijft nu bij de meisjes van de opleiding en om toch iets om handen te hebben doet ze bij Rose de kappersopleiding. Een dappere dame met pit die wel heel veel geduld moet opbrengen.

MAANDAG

Wanneer ik maandag naar de ochtendwijding wandel kom ik één van de moeders tegen die hier soms weken verblijven omdat hun kind therapie of hulpmiddelen nodig heeft. Adora kon niet staan en lopen, nu heeft ze beugels aangemeten gekregen en zet ze haar eerste stapjes. Voor haar maar ook voor de moeder een intensieve tijd. Wat is de trots op haar dochter die nu met vallen en opstaan eindelijk op haar derde leert lopen. Ze zal hier nog vaak komen, want met de groei zullen de hulpmiddelen regelmatig aangepast moeten worden, die groeien helaas niet mee.

Het is een gezellige gewoonte geworden, om zodra ik hier ben Edwin te vergezellen naar Kisumu wanneer hij spullen voor zijn handel moet kopen. We maken er dan een gezellig uitje van. Maar eerst naar de dagelijkse ochtendwijding. Geen mens te zien. Het wordt 8.15, een Bijbellezing, een korte meditatie, een gezamenlijk “Het Onze Vader' en daarna naar buiten om elkaars handen te schudden en een goede dag toe te wensen. Veel van hen waren vrijdag toen ik aankwam al weg en zie ik voor het eerst; Welcome Hennie, Happy New Year! Een vrolijke boel, heerlijk om zo de dag te beginnen!

Omdat Edwin met z'n benen in de beugels weinig begint, heeft hij een jong meisje in dienst. Beryl heeft bij hem een computercursus gevolgd en nu begeleid ze de cursisten, wast zijn kleren, houdt het kantoortje schoon, maakt kopieën voor klanten en zorgt voor de verkoop zodat hij niet ieder moment in de benen hoeft. Zodra zij er is, stappen wij op de piki piki om onderaan de berg de matatu (omgebouwd busje) naar Kisumu te nemen. Die zit meestal proppie vol en stopt om de haverklap om mensen in of uit te laten stappen. We hebben mazzel, bij de matatu stopt een kennis van Edwin en biedt ons een lift aan. Wel zo comfortabel.

In Kisumu gaat Edwin naar de kapper, ik pin geld en zoek hem daarna weer op. In de kapperszaak zit sinds kort ook een nagelstudio en 'k laat mij verleiden om voor het eerst in 77 jaar mijn teennagels te laten manicuren en te lakken incl. een heerlijk voetenbad en massage. Edwin zit mij grinnikend in de spiegel aan te kijken. Met mooi roze gelakte teennagels zoeken we ons eettentje op, alle tijd daar om bij te praten! Dan met de tuctuc Edwins bestelling ophalen en we zitten om 2.15 met een volle maag in een lege matatu richting Sondu die pas vertrekt wanneer hij vol zit, wachten… wachten….! Wanneer 'k bedenk dat ik een stekkerdoos had willen kopen, spring ik eruit, charter snel een piki piki en laat me heen en weer rijden naar een elektronica zaak. Gelukkig staat de matatu er nog als ik terugkom, niet veel later is hij vol en vertrekken we, het is dan wel 3.45. Om 5.15 zijn we weer terug op het centrum, Edwin kan gelijk aan de slag. Een jongeman zit op zijn pasfoto's te wachten die Beryl heeft genomen maar niet uit kan draaien. Ooit heb ik Edwin mijn camera voor dit doel gegeven, vorig jaar begaf hij het en omdat zijn zaakje goed loopt heeft hij er nu zelf een aan kunnen schaffen. Big business! Er gaat geen dag voorbij of hij heeft er klanten voor. Mooi te zien dat het zich zo heeft ontwikkeld. 's Avonds spelen Benedict, Edwin en ik UNO, het lukt Jafeth niet om het spel te leren en kijkt als supporter van Benedict toe. Zij zijn op dit moment de enige twee grote jongens hier. Altijd een vrolijk slot van dag, helemaal als ik de verliezer ben haha… Volgende week; DINSDAG handwerkdag!


  • 09 Februari 2023 - 17:08

    Christiana :

    Ook ik heb roze teennagels, wat een meer waarde. Heerlijk verslag ik keek al uit wanneer de eerste UNO avond was. Blijven oefenen hoor.


  • 09 Februari 2023 - 17:23

    Rianne:

    Alvast veel plezier op de handwerkdag Hennie! Wat is de temperatuur bij jullie?

    Groet Rianne


  • 09 Februari 2023 - 17:43

    Adry Den Heyer:

    Ha Hennie, leuk om te lezen, je schrijft heel beeldend. Ik begrijp uit dit alles dat je soms heel veel doet en soms ook iets minder, t.w. veel geduld hebben! En die teennagels zijn wel heel erg luxueus! Maar wel om van te genieten!! Lieve groet en mooie dagen verder, Adry


  • 10 Februari 2023 - 03:25

    Ingrid Van Tricht :

    Leuk om je reis verslagen te lezen in Indonesië te lezen waar wij ons ook laten vervoeren met de tuc tuc. Een goede tijd toegewenst. Groetjes Ingrid


  • 10 Februari 2023 - 18:01

    Eline Pippel:

    Hoi Hennie

    Wat bijzonder om een kijkje te mogen nemen in jouw leven in Kenia. Ik kan me voorstellen dat het fijn is om weer zo opgenomen te worden in de gemeenschap daar. Geniet er van!

    Groeten,

    Eline


  • 11 Februari 2023 - 14:21

    Zwartkop:

    Tuktuk

    pikipiki

    matatu

    het duizelt me wat. En wat is ronde?

    Hoe worden operaties en hulpmiddelen gefinancierd? En wat doet zo’n moeder de hele dag op het centrum? Tijd is een rekbaar begrip. De stekkerdoos is er nu! Al drie jaar lang huid verbonden? Ik kan me geen voorstelling hierbij maken. Heb je foto’s van Edwins winkeltje?

    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 313383

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: