Roeien met de riemen die je hebt! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Roeien met de riemen die je hebt! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Roeien met de riemen die je hebt!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 Februari 2023 | Kenia, Kisumu

Zaterdag; De wekelijkse dweilbeurt van mijn huisje moet maar even wachten, evenals mijn wasje, wel even mijn ondergoed gedaan anders dreigt een te kort. Het (af)waswater staat opgespaard in een emmer om, als het echt nodig is, de wc door te spoelen. Je leert hier om zuinig met alles om te gaan. Door de droogte zijn op één na alle ondergrondse tanks hier leeg en de watermaatschappij Sondu kan geen water leveren omdat het elektriciteitsbedrijf vanwege een onbetaalde rekening geen stroom meer levert voor het rondpompen van water. De hele omgeving van Sondu is getroffen. Bij het dorp loopt de rivier de 'Sondu' en mensen halen daar nu massaal water. Twee meisjes halen iedere dag een emmer voor mij op uit de pomp bij Edwin's kantoortje. Zr. Ludovena houdt haar hart vast, als echt alles op is en met zoveel mensen gaat het hard, dan moet ze een tankwagen laten komen, 200 euro! k'Ben erg blij dat ik de afgelopen tijd water heb gekookt om te drinken en in mijn keukentje staat nog een volle 20 liter fles. Die komt nu wel heel erg goed van pas, want komt er weer water uit de kraan dan is het de eerste dagen vaak niet geschikt om te drinken.

Nu ik het toch over water heb, van Vrijzinnig Kampen kreeg ik de melding dat de dienst zondag zou gaan over Water dat in Wijn verandert. 'Water' voor mij beeld van mijn gewone alledaagse leventje (waar niks mis mee is) maar dat verandert in 'Wijn' zodra ik hier ben; vreugdevol, warm en feestelijk' ondanks de beperkingen! Zomaar een bespiegeling tussendoor.

DONDERDAG: Nog steeds arriveren meisjes voor de naai, brei of kapsteropleiding. Dat ze zo laat komen heeft te maken met de reiskosten. Januari en februari zijn voor de gezinnen dure maanden. De scholen en opleidingen gaan van start en dat brengt extra kosten met zich mee. Erg verrassend is het dat bijna alle meisjes terugkomen met hun eerder gemaakte tasje om de nek. Violet is er één van en vertelt gelijk dat ze er vijf wil maken. Daar steek ik een stokje voor! Een voor jezelf en een voor een medeleerling die het zelf niet kan!

Ook Florence de naaileerling is terug en daar ben ik erg blij mee. Zij vindt het leuk om mijn ideeën uit te voeren. De leerlingen moeten stof en wol voor de lessen zelf meebrengen. Daar is helaas in de meeste gezinnen geen geld voor. 'k Breng Florence daarom een stapel lapjes, vierkantjes knippen, aan elkaar naaien, fiberfill ertussen, doorstikken en je hebt een leuk tasje. Ze kan aan de slag! Later neem ik een kijkje, ze heeft 1/3 gedaan en de andere 2/3 is door Beatrice de lerares aan elkaar gestikt. 'k Snap dat ook zij dit leuk werk vindt en ze mag ook wel, maar ze moet het Florence niet uit handen nemen. Alles gaat nu mondjesmaat naar Florence. Ze vindt het heerlijk om iets omhanden te hebben en als het resultaat dan ook nog leuk is, tja...De donderdag is voor het vlechten van mandjes. Eerst wil teacher Peres er niet zo aan; “Sommige meisjes vinden het moeilijk!” 'k Krijg eerder het idee dat ze het wel rustig vindt, als ik de meisjes bezighoudt. Mandjes vlechten is een onderdeel van de opleiding en voor iedereen te leren en anders kunnen ze altijd nog eenvoudige placemats maken. Het vraagt alleen meer inzet van de leraressen. Vorige week ben ik 's middags de tasjes gaan naaien, ze redden het maar even zonder mij. Ze doen het ook als ik er niet ben. Het is allemaal wat rommeliger dan de handwerkles maar de dag verloopt verder gezellig.

Zondagavond vertelde ik Jerian dat ik de volgende dag oud-leerling Quinter in Kendu Bay zou bezoeken. Als ik vraag of ze zin heeft om mee te gaan is ze gelijk enthousiast. Ze is daar nog nooit geweest en wil graag mee om Quinter te ontmoeten en bij te praten. Een uurtje later is geregeld dat een collega haar 'dienst' overneemt. Zo zijn we maandagmorgen al vroeg samen op weg. Een hartelijk weerzien! Quinter leerde hier breien en mandjes maken. Door een beetje hulp van buiten kon ze haar eigen business starten. Met alles wat ze maakt gaat ze regelmatig naar de markt. Geen makkie voor haar, ze krukt zich letterlijk en figuurlijk door het leven, maar heeft nu wel een eigen inkomen, wat heel belangrijk is! Als steuntje in de rug neem ik 2 rollen materiaal mee voor de mandjes. De dames teuten er heel wat af, echte meiden; vriendjes, een levenspartner, mandjes maken, kleedjes knopen en iets nieuws; hoe je zelf vloeibaar wasmiddel kan fabriceren en verkopen. Zes uur zijn we weer terug, een lange vermoeiende dag maar zeker de moeite waard! Roeiend met de riemen die ze hebben slaan ze zich dapper door het leven! Grote bewondering! 's Avonds laat een appje van Jerian “Thanks for the trip, I thank God for your being!” Wat lief!

Gelukkig is er weer water en zo af en toe wat regen in de avond of 's nachts, iedereen blij!!!

Morgen met twee barstensvolle portemonnees eindelijk naar Kisumu, 'k houd jullie op de hoogte


  • 28 Februari 2023 - 16:05

    Annette:

    Wat boeiend allemaal om te lezen!!! Dank daarvoor!


  • 28 Februari 2023 - 16:05

    Annette:


  • 28 Februari 2023 - 18:51

    Jovan Heerde:

    Hallo ik vind het heel goed van je dat je het toch maar weer doet ,en lekker om je zo bezig te zien en te genieten .gr jo


  • 28 Februari 2023 - 20:03

    Christiana:

    Hen, geniet van de wijn, het geeft zelfs zijn glans in periodes van water.


  • 01 Maart 2023 - 14:41

    Rianne:

    Fijn om te lezen dat je het er zo goed naar je zin hebt!!!


  • 02 Maart 2023 - 20:04

    Klazien Wierbos:

    Hennie, dank je wel. Groot respect voor de mensen die zoveel tegenwind hebben in het leven en er zich zo doorheen slaan.

    Ik kijk nog maar eens naar mijn kraan, waar zo vanzelfsprekend water uit komt.


  • 03 Maart 2023 - 18:00

    Adry Den Heyer:

    Dag beste Hennie,

    Weer een prachtig verslag van het leven, dat toch gewoon doorgaat, ondanks zoveel beperkte voorzieningen. Wij hebben daar nauwelijks besef van en vinden hier veel dingen vanzelfsprekend. Om stil van te worden. In haar preek van jl zondag noemde Anneke ook jouw interpretatie van "het water" dat in wijn verandert! Een mooie uitleg geef jij daaraan.

    Een prachtig beeld schets je over het 'reilen en zeilen' van je werkzaamheden en de mensen met wie je werkt. Ook lees ik met plezier van je 'opvoedkundige' taak bij het handwerken!!

    Boeiende tijden wens ik je nog en ook graag weer, tot ziens, Adry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 313281

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: