Droevige en blijde tijden - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Droevige en blijde tijden - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Droevige en blijde tijden

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

05 Maart 2023 | Kenia, Kisumu

Altijd naar om een overlijdensbericht te krijgen als je zo ver weg bent. Vrijdag overleed de vader van schoondochter Janet. Het was wel verwacht dat dit in deze periode zou gebeuren, maar normaal zou je bij de begrafenis aanwezig kunnen zijn en dat gaat nu niet, erg jammer. Van hier uit wil ik graag mijn meeleven betuigen aan Fenny, dochters Janet en Bernadine, hun mannen en kleinkinderen.

Droevig ook om te horen dat de twee dochters van naaileerling Florence van school zijn gestuurd. Het schoolgeld is niet betaald. In principe is het basisonderwijs gratis, helaas werkt dat hier niet. Tien en twaalf jaar en dan niet naar school kunnen. Florence haar moeder (67) werkte en zorgde voor ze maar ligt in het ziekenhuis en vader is hulpbehoevend vanwege een hartinfarct. Zonder enige aarzeling bied ik aan te helpen. Die kinderen horen op school! 'k Snap nu waarom ze zo stilletjes en teruggetrokken was sinds ze terug is. Veel is er deze week uitgegeven voor het centrum, maar wat fijn dat dankzij de vele mooie giften ook gelegenheid is om, waar nodig, mensen individueel te helpen. Met een extraatje van zo'n 25 tot 50 euro zijn de meesten al enorm geholpen. Jerian en Quinter met materialen, boodschappen voor Amos die de tweeling van Eunice verzorgt, Emily die een extra steuntje kreeg van een wandelvriendin zodat ze de Healthcare kon betalen en zo zijn er nog een paar. Minstens zo belangrijk! Maandag kunnen de meisjes weer naar school en Florence… fleurt helemaal op! 'k Kan moeilijk onder woorden brengen hoe blij ik ben met m'n achterban, alle goede gevers nogmaals DANK!!! Dankzij jullie meeleven lukt dit allemaal.

De VRIJDAG kan ik zelf invullen en omdat de kleintjes er woensdag bij inschoten door de boodschappen in Kisumu, ga ik vrijdagmorgen direct na de ochtendwijding naar Rachel's klasje. Vrolijk gezang komt mij tegemoet en wanneer Rachel mij een stukje van de les laat doen, glunderen ze helemaal. Tot de theepauze want de onlangs gearriveerde studenten bewegingstherapie hebben sportkleding mee voor St. Martin “The Special School”. Omdat tot nu toe de tijd ontbrak, is het een mooie gelegenheid om daar gezamenlijk een kijkje te nemen en hen daar een rondleiding te geven.

'n Vrolijk weerzien met kinderen, leraren en ander personeel!

Dichtbij mijn huisje is de laundry. Tot voor kort werd alles met de hand gewassen. Ook al slaapt iemand hier één nachtje, alles moet daarna in de was. Met de uitbreiding van het aantal bedden en patiënten was het geen doen meer en van een andere donatie zijn een wasmachine en droger aangeschaft. Geen overbodige luxe! De lakens en dekens gaan nu de wasmachine in (als er stroom is [e-1f603]) en de droger wordt alleen gebruikt wanneer het echt nodig is. Meestal schijnt de zon uitbundig en is alles in een mum van tijd droog. Dagelijks hangen de lijnen en de loopbrug vol. Alle andere dingen worden nog gewoon door Margareth met de hand gewassen. Op mijn vraag aan zuster Ludovena wat er alzo op dit moment nodig is was het antwoord; ”Lakens en dekens, zij slijten door het vele wassen en als het kan ook medicijnen. Ze laat mij een lange lijst met pillen en drankjes zien. Nu moeten mensen vaak voor medicijnen naar Kisumu en tja… wéér die reiskosten!

Ruim zittend in een gloednieuwe auto gedoneerd door een blindenorganisatie zijn we op woensdagmorgen onderweg naar Kisumu. De oude Private, doet nog dienst voor kleine ritjes om zakken rijst, meel en groenten uit Sondu te halen, voor lange ritten is hij niet meer veilig. Aan het einde van de middag is onze auto volgeladen met 60 dekens, zes rollen stof genoeg voor 120 lakens, tassen vol met wol ed. voor de handwerkles en talrijke dozen met medicijnen voor het ziekenhuisje en de apotheek. Wanneer we rond zes uur terug denken te gaan komt zr. Ludovena op het idee om bij de gepensioneerde bisschop langs te gaan aan de andere kant van Kisumu. Hij heeft in Nairobi in het ziekenhuis gelegen en is herstellende. Hij kan zich herinneren dat ik jaren geleden ook al eens op bezoek was. Hij heeft meerdere keren Nederland bezocht en kent veel plaatsen. Het is donker wanneer we eindelijk vertrekken en zijn tegen negen uur met de volgeladen auto én de zegen van de bisschop weer thuis [e-1f604]!

Gezien het dreigende tekort aan water vorige week gaat Jim nog vier watertanks bestellen. Meer wateropslag voor droge tijden. Zij kunnen dan oa de laundry plus mijn huisje van water voorzien. Het eea kan nog voor mijn vertrek gerealiseerd worden en past nog net binnen het budget. Al met al mooie bestedingen, waar'k erg blij van wordt en met mij zr. Ludovena en haar team.

En…? 'k Moet de mensen in Nederland heel heel hartelijk bedanken!!! Lieve mensen, bij deze!!!!

• 05 Maart 2023 - 08:39

Christiana :

Heerlijk Hennie dat je zoveel kunt betekenen en wat heb je alles goed besteed. Het fijnste vind ik nog dat de meisjes nog naar school kunnen. Dan kan gewoon levensveranderend zijn.

Fijne week. [e-1f606]

• 05 Maart 2023 - 13:44

Ab En Nellie:

Hoi Hennie mooi verhaal , je doet echt goed daar. Fijn hoor we worden blij van je verhalen. Liefs van ons

• 05 Maart 2023 - 14:24

Zwartkop:

https://www.wildeganzen.nl/ wellicht een fonds voor medicijnen of andere praktische ondersteuning.

School, armoede stopt op school, healthcare, een wasmachine (alles op de hand wassen inclusief dekens, eek!) watertanks, en de zegen van de bisschop.

• 05 Maart 2023 - 16:44

Atty:

En zo staat verdriet en vreugde weer naast elkaar Hennie.

Wat schrijf je toch boeiend. Mooi om te lezen.

lieve groet, Atty

• 05 Maart 2023 - 21:36

Jovan Heerde:

Hallo wat ben je toch een rijk mens om zoveel voldoening kan vinden in mensen helpen .en wat naar voor je van Janet haar vader dat hier niet bent .maar ze weten dat je er in gedachten bij bent .gr jo

• 06 Maart 2023 - 18:03

Menno Van Der Kamp:

In plaats van een oudere vrouw op leeftijd achter de geraniums lijk je wel een jonge ondernemende vrouw die overal waar het nodig is de kwetsbaren te hulp schiet.

Petje af!!!