Om blij van te worden… - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Om blij van te worden… - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Om blij van te worden…

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 Maart 2019 | Kenia, Sondu

Vanuit Ghana een berichtje dat de start van het nieuwe House of Hope is begonnen. De 1ste duizend stenen en de vracht zand gedoneerd vanuit Nederland zijn gebruikt voor het fundament. Mooi symbolisch! Hier kan nu verder op gebouwd worden!

De sokkels voor de tanks moesten even drogen, maar daar staan ze dan! Twee keer 10.000 liter water voor de leerlingen en de keuken. De aansluiting met de goten is gemaakt en de leidingen zijn ondergronds omdat dit beter en duurzamer is. Laat nu de hoosbuien maar komen. Vorig weekeind heeft het behoorlijk geregend en in beide tanks zit al een mooi voorraadje water. Voor de leerlingen betekent dit het einde van het gezeul met water uit het poeltje én… helder regenwater is wél zo fijn om te badderen en je wasje te doen. Blij blij….. het keukenpersoneel en ook de moeders hebben nu water dichtbij, het regent bedankjes en die sluis ik mooi door aan jullie! Thank you!!!
Het is gelukt om sportkleding voor St. Martin te kopen. De prijs viel erg mee, van het gereserveerde bedrag kon ik er 30 aanschaffen. 'n Mooie kwaliteit en helemaal naar de wens van de school; geel met zwart en op de rug de naam van de school. De sportwedstrijden gaan van start en eindelijk kunnen ze meedoen in een goed sporttenue. Vorig jaar hebben de leerlingen heel wat bekers gewonnen. Eerst wedstrijden in de regio, ben je winnaar dan mag je als school naar de landelijke games. Het schoolteam van St.Martin was zelfs de beste van heel Kenia met de balspelen en dat willen ze dit jaar in hun nieuwe outfit graag herhalen (foto's later). Voor St. George zijn 15 stapelbedden in de maak, 30 extra slaapplaatsen, hiep hoi en voor de ziekenzaal worden zes nachtkastjes besteld. Zij blij, wij blij… heel mooi om dit allemaal mede namens jullie te kunnen doen!

Eindelijk is het dan zover, we gaan een kijkje nemen in het huisje van Eunice. Jim heeft daar nog een klusje te doen en we halen Eunice en haar twee jochies op van de compound van haar moeder waar de hele familie druk is om de begrafenis van a.s. zaterdag voor te bereiden. Fijn om Eunice even te zien en te spreken.“Het is allemaal zo dubbel” vertelt ze “aan de ene kant het verdrietige verlies van moeder, aan de andere kant ben ik zo blij met mijn huisje!” Ongeveer 1/5 van alle donaties heb ik besteed om dit huisje bewoonbaar te maken. Het buitentoilet kon worden afgemaakt, het plafond en de deuren geplaatst. Binnen moet alles nog wel geschilderd en tzt een toilet geplaatst. Ook buiten moet het huisje nog afgewerkt worden, maar dat zijn zorgen voor later. Sinds een weekje bivakkeert ze hier nu, langer wachten was geen optie, zo blij was ze met een eigen stekkie voor haar en de jochies. Alles moet nog een plekje krijgen, maar na de begrafenis zal de familie meer tijd hebben om te helpen en zodra hier alles geregeld is, zal ook ik er heen om een handje te helpen. Gezellig!
De meeste tasjes, gemaakt bij de handwerkles, zijn klaar en volgende week gaan we van start met het maken van de boodschappenmandjes. Met name de tasjes, gemaakt van de placemats van de Action zijn erg mooi geworden en Zr. Ludovena stelde voor om volgend jaar een aantal te maken voor de verkoop hier. Christa van Bondo Kids kwam ook met een vraag “Kunnen jullie iets maken om aan de muur te hangen in het guesthouse? Het klinkt zo hol allemaal!” Twee pannenlappen uit de kringloop brengen mij op een idee. Van restjes stof kun je strookjes knippen, dubbel naaien en daarna maak je een vlechtwerkje. Dit kan in het klein, vandaar dat ik die pannenlappen mee had genomen, maar je zou het ook groter kunnen maken. 'k Heb het idee gelanceerd in de naaiklas en ze waren gelijk enthousiast. Judy die afgelopen week niets te doen had kwam gelijk al met wat genaaide reepjes aanzetten. Typisch Judy, aanpakken! 'k Heb gelijk meer reepjes geknipt en Judy was blij met een werkje. Een leuk project voor volgend jaar. In Ghana heb ik nog heel veel lapjes die hier uitstekend geschikt voor zijn. 'k Heb er nu al zin in om dit met ze te gaan doen. Pannenlappen, pannenonderzetters, placemats en wanddecoraties, Zr. Ludovena ziet het helemaal zitten! Haha… nog jaren werk hier!!! Kon ik mijn leeftijd maar stil zetten!!!

Van het geld uit het potje voor Judy koop ik zo af en toe wat bollen wol. Haar handen moeten iets te doen hebben en de poncho's die zij haakt zien er prachtig uit. Zo heeft ze mooi iets voor de verkoop. Na een weekje elke avond een paracetamol voor de pijn op het borstbeen 's nachts zijn de klachten helemaal over. Ludovena en ik hebben dan ook besloten om verder geen extra onderzoeken te laten doen in Eldoret. De reis is ver en echt noodzakelijk is het niet. 'k Zal tzt weer geld achterlaten voor een jaar ziekenfonds en wat over is blijft voorlopig hier op de bank staan. Heel blij en dankbaar dat ze zo goed is en vol energie zit. Haar moeder heeft gevraagd of we samen een keer op een zaterdag komen en dat gaan we zeker doen! Ontwikkelingen om blij van te worden….

• 01 Maart 2019 - 10:56

Christiana:

Wat heerlijk veel te doen. Ik dacht bij het lezen van zoveel nieuwe ontwikkelingen. Ik krijg hier een Sinterklaasgevoel bij, wat kan iets “samen” doen grote ontwikkelingen hebben.
    Maak je geen zorgen Hennie, de leeftijd van 100 heb je nog lang niet en tot 90 kun je nog makkelijk op en neer. Liefs