Nog één keer... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Nog één keer... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Nog één keer...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

04 April 2019 | Kenia, Sondu


Lieve mensen, nog één keertje een verhaal uit Kenia.

Nog één keer stappen Edwin en ik in de matatu voor een dagje Kisumu. Terwijl Edwin bij de kapper zit, haal ik mijn busticket voor a.s. vrijdag. Ben je op tijd, dan heb je de keuze waar je wilt zitten, schuin achter de chauffeur 1c is mijn favoriete plek. 'k Heb dan vrij uitzicht en ruimte voor mijn benen en rugzak. Na wat boodschappen hebben we alle tijd om nog één keer te genieten van een lunch met patatjes en overheerlijke kip piri piri, ondertussen wordt er heel wat afgepraat!

Bij de ochtendwijding van de vocational wordt enthousiast gezongen “We are serving the living God ”. Nog één keer wordt er van me verwacht dat ik een korte meditatie houd. 'k Doe dit nav Ps. 103 “Loof de Heer, mijn ziel en vergeet niet één van zijn weldaden”. Veel is er om blij en dankbaar voor te zijn. Het herstel van Judy,de mooie periode die we ook nu weer met elkaar hebben gehad, het plezier, de simpele grapjes. De korte maar mooie momentjes bij de avondsluitingen na 'the prayers'. Al die kostbare momentjes neem ik vrijdag als een waardevolle schat mee in mijn hart. Vorige week hebben de meisjes de nieuwe rollen voor de boodschappenmandjes uit mijn kamer gehaald en iedereen die het kan, is druk met het maken ervan. Een gezellige bezigheid!

Nog één keer komt de man om de laatste nachtkastjes te brengen. Vorige week had hij er maar zes bij zich. Gelukkig zijn ze er nu alle negen. Zodra de nieuwe ziekenzaal klaar is krijgen ze daar een plekje. Fijn dat de mensen dan tenminste iets hebben om hun spulletjes in op te bergen. Mogelijk zijn ze op een andere keer aan te vullen.

Nog één keer wil ik mijn dank uiten aan allen die de afgelopen periode mee hebben geleefd. Zoveel mooie bemoedigende reacties en mails. Zoveel mooie bijdragen die voor 100% ten goede kwamen aan het centrum en aan mensen hier zoals Eunice, Quinter en ook Edwin die ik een steuntje in de rug kon geven door het kopen van een nieuwe bindingsmachine voor zijn kantoortje. Tanks, bedden, sportkleding en nachtkastjes het was allemaal mogelijk dankzij jullie giften. Namens de mensen hier moet ik iedereen héél héél hartelijk danken!

Nog één keer de heerlijke wandeling naar Sondu. Veel boodschappen hoef ik niet meer, alleen wat fruit en nog een rol voor Judy. Ze had weer wat verdient met het maken van tasjes en mandjes en wil het geld liever niet op de slaapzaal. We besluiten dat ik er nog iets bij doe zodat ze nog een rol kan kopen. Zes rollen heeft ze nu en daar kan ze voorlopig mee vooruit. Aan zr. Ludovena vraag ik hoe zij er tegenover staat, wanneer ik op een ander jaar een breimachine voor Judy zou kopen. Prima! Zij zien ook hier hoe graag Judy voor zichzelf wil zorgen. Samen met de kastjes alvast twee mooie doelen voor een ander jaar!

De lunch op de school woensdag met de afscheidsmiddag ging niet door. Alle leerlingen zijn eerder naar huis gestuurd vanwege het gebrek aan water. Hier hebben we weer eens geen stroom maar om 1 uur klopt Jared uit de keuken op mijn deur “Hennie, your lunch!” Rijst met 'green beans'. Lekker!
Nog één keer ga ik met speelgoed naar de kleintjes. Onlangs is hier een nieuw meisje gebracht, Faith van vijf is nu de jongste van de groep. Beide ouders overleden toen ze nog heel klein was en opgevangen door de buren. Een schatje, praten doet ze niet echt, maar hopelijk leert ze dat hier, ze is pienter genoeg. Het oudste meisje is Pamela van rond de twintig. Zij werd in het ziekenhuis geboren en toen bleek dat het kindje niet in orde was heeft de moeder het achtergelaten. Jarenlang werd ze verzorgt in het ziekenhuis. Ze is hier nu al weer ruim een jaar. Ze zit maar een beetje, wel vind ik dat ze helderder uit haar ogen kijkt dan in het verleden. Het dagritme van het klasje doet haar goed.

Nog één keer een gezamenlijke lunch met al het personeel ter ere van mijn afscheid. Een klein feestje voor de mensen hier. Na de speeches en twee mooie lappen stof als bedankje, mag ik ook wat zeggen. Met een brok in m'n keel haal ik ook hier Ps 103 aan en de uitspraak van Jezus; “Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen!” dit nav een opmerking 'de man is het hoofd' Ontzettend mooi zo'n discussie waar iedereen van geniet. Wordt volgend jaar bij leven en welzijn ongetwijfeld vervolgd!
Zaterdag was het feest voor de meisjes en jongens van de vocational opleiding. Eerst de UNO wedstrijd. Als die opnieuw door de meisjes wordt gewonnen, barst er een oorverdovend lawaai los. Uit Edwin's laptop komt nog geen muziek, maar dat maken ze zelf. Enthousiast wordt gezongen: “We are marching in the Light of God!” Een heerlijke melodie om op te dansen, ook de housemothers doen enthousiast mee. De jongens zitten er in het begin een beetje sip bij. Gaandeweg de avond kunnen zij gelukkig ook genieten. Om half elf is het nog één keertje “Slaap lekker!” Tevreden zoekt iedereen zijn slaapzaal op. Een mooi slot van een mooie periode in het Nyabondo Revalidatie Centrum in Kenia!

  • 04 April 2019 - 11:11

    Ab En Nellie Timmerman:

    Hoi Hennie was weer top tijd he. Mooi hoor je doet het toch maar he, petje af.
    Goede vlucht en thuiskomst. Liefs van ons

  • 04 April 2019 - 11:39

    Elly Aling:

    Ha Hannie,
    Nu al weer het laatste berichtje deze periode. Jij gaat en wij zijn een periode met vakantie geweest en heb niet veel kunnen reageren op je mails. Daarbij was onze computer ook van streek.
    Maar wat heb je weer een mooi verslag en ontzettend veel optimistische geluiden hier naar toe kunnen overbrengen. Vol liefde en genegenheid.
    Wat een verschil weer als je schuin achter de chauffeur zit om dat geliefde land weer te verlaten.
    Hopelijk weer een terugkeer mogelijk, want dát wil je uitsluitend. Stukje weemoed mag!
    Hopelijk treffen wij elkaar komende periode.
    Lieve groet,
    El


  • 04 April 2019 - 11:42

    Ingrid:

    Dankjewel voor de mooie verhalen en goede terug reis

  • 04 April 2019 - 14:58

    Corrie:

    Mooi om ze nog even te zien: Edwin, Judy en de anderen die ik niet ken. Afscheid nemen is emotioneel, maar wij zijn blij je weer te ontmoeten.
    Veel liefs voor al die prachtige mensen en Hennie: safe journey.
    Wim en Corrie

  • 04 April 2019 - 18:15

    Christiana:

    Ja wat is er veel om te danken en om gelukkig mee te zijn. Gelukkig is het niet een definitief afscheid, maar een heerlijk “TOT ZIENS”. Hele goede reis terug gewenst.

  • 05 April 2019 - 07:22

    Géke Post:

    Hallo Hennie, met diep respect heb ik je verslag gelezen en de foto's bekeken. Wat een Kracht uit zo'n " kleine " dappere Hollandse vrouw!!!!
    Goede terugreis gewenst!

  • 05 April 2019 - 14:39

    Jose Nikkels:

    Hoi Hennie,
    Op het nippertje nog een reactie.
    Jou verslagen lezen wij altijd graag,
    Wat een werk verzet je daar, het werpt ook vruchten af.
    Daar kun je mooi op terug kijken.
    Een goede reis terug,
    En een behouden thuiskomst.

  • 06 April 2019 - 17:18

    Klazien Wierbos:

    Hennie, ik heb genoten van je verslagen. Je laat doortastendheid en mededogen zien in de goede mix. Misschien ben je al wel terug in IJsselmuiden dus hopelijk tot gauw.
    Lieve groet van Klazien.

  • 09 April 2019 - 06:55

    Hannie Schippers:

    Hoi Hennie, die mandjes, wat heb ik er een plezier van. De meiden bij het maken en met mij ook anderen om ze te gebruiken. Ook een gezegende tijd weer in Holland en lekker weer opladen. Hartelijke groeten van ons en tot ziens ! Hannie S.

  • 09 April 2019 - 09:27

    Henk Visschers:

    Hallo Hennie,

    Ik ben na een vakantie weer thuis en heb al je verhalen weer gelezen. Inmiddels ben je alweer terug in NL. We spreken wel weer iets af wanneer ik weer in Kampen kom. Je bent uiteraard ook heel erg welkom voor een bezoekje aan Antwerpen !

    Liefs,

    Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Sondu

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 1311
Totaal aantal bezoekers 312443

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: