Van start… - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Van start… - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Van start…

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 Januari 2018 | Kenia, Kisumu

Vorige week heb ik niet alleen maar 'praatjes' gemaakt. Voor de handwerkles van dinsdag moest het ea worden voorbereid. In mijn 'vrije' uurtjes was ik druk bezig met materialen uitzoeken en het op orde brengen van de bakken borduurzijde en wol die ik de afgelopen jaren meekreeg. 'k Zat ook een paar middagen achter de naaimachine want 'k wilde de meisjes graag de schoudertas laten zien die we kunnen maken. Daarnaast waren vorig jaar een viertal gehaakte tassen klaargekomen van in reepjes geknipte plastic tassen. De tijd om ze af te werken ontbrak. Nu zijn ze klaar en de meisjes willen ze graag showen. Gezien de handicaps van de leerlingen is eenvoudig rijgwerk voor velen een hele prestatie. Met alle mooie kleurtjes wol, katoen en borduurzijde hebben ze snel een leuk resultaat en dat is erg belangrijk. De fijne motoriek ontbreek bij de meesten, maar het plezier in wat ze doen staat voorop en… dat is er!

Vorige week zaterdag startte de computerles op St. Martin. Meisjes uit klas 7 en 8 waren welkom. Vaste klantjes zijn Monica en Valentine, enthousiaste leerlingen die inmiddels al aardig uit de voeten kunnen met de computer. Voor Valentine met haar spasmen een hele prestatie. Opnieuw komt een meisje met ernstige spasmen in een rolstoel. 'k Ben dan altijd erg benieuwd hoe het zal gaan, ze willen zo graag maar... lukt het ook? Vorig jaar liep het voor een jongen uit op een teleurstelling. Zijn spasmen waren te ernstig. Nu probeert Abigeal het en… ? De muis kan ze niet gebruiken maar wanneer ik haar vraag haar naam te typen en iets van zichzelf te vertellen komt er met één vingertje een mooi verhaaltje uit in bijna foutloos Engels! Zondag konden ook de leerlingen van de Secondaryschool komen. Een gezellige drukte met een 16-jarige knul met dikke rimpels voor het eerst achter de computer, prachtig! Hier op het centrum zijn maandag- en woensdagmiddag de lessen ook van start gegaan met wat enthousiaste nieuwelingen. Edwin start altijd en na mijn siësta neem ik het over. Het klimaat is hier trouwens minder vermoeiend dan in Ghana.

Voor de vijf meisjes die 'dressmaking' doen en Beatrice de naailerares had ik in Ghana wat mooie stofjes gekocht. Dmv nummertjes trekken mogen ze kiezen, iedereen blij op Judy na. Zij had de gele stof willen hebben maar ze had helaas nummertje vijf. Het dametje kan moeilijk omgaan met teleurstellingen en dat is te zien. Olv Beatrice kunnen de meisjes nu iets voor zichzelf maken. 'k Ben benieuwd naar de resultaten!

De woensdag is gereserveerd voor de kleintjes. Doordat het aantal meervoudig ernstig gehandicapte kinderen ieder jaar toeneemt, wordt het steeds moeilijker om echt iets met ze te doen. Gelukkig brengen een aantal speeltjes wat leven in de brouwerij voor de besten van hen. Later meer over deze groep.

Komende week wordt het spannend. De nieuwe president Uhuru is in november beëdigd. Zijn rivaal Odinga beweert dat stemmen zijn gestolen en heeft zichzelf uitgeroepen tot winnaar. Hij zal dinsdag beëdigd worden. Volgens sommigen zal alles peacefull verlopen, Kenia wordt gewoon opgesplitst, anderen hebben er een zwaar hoofd in. De moordpartijen van de heet gebakerde Kenianen 10/11 jaar geleden liggen nog altijd vers in het geheugen. Morgen nog maar even wat extra groente en fruit halen, want als er rellen dreigen mag ik de poort niet uit. Om de keuken draaiende te houden is extra hout ingeslagen zodat in ieder geval gekookt kan worden. We hopen er het beste van! Mijn puisten zijn gelukkig verleden tijd en intussen heb ik Dennis gesproken. Hij heeft wonderwel een baan in Naivasha. Misschien komt hij in februari voor de brace of anders reis ik daar een keer heen, ook leuk!

Vrijdag mocht ik met Charles (arts), Amos (fysio) en Ken (workshop) mee op outreach in Awasi. Hier werd een gratis spreekuur gehouden voor mensen met klachten en kinderen met een handicap. Een uitgebreid verslag houden jullie tegoed, 'k zal wel vaker meegaan! Het is altijd een indrukwekkende ervaring omdat je dingen tegenkomt die je voor onmogelijk houdt en waar je stil van wordt!

• 28 Januari 2018 - 13:49

Adry Bouta:

Hoi Hennie,het blijft leuk om steeds weer wat van jou en de kids te horen. Je zet ze wel aan het werk.Wat zijn de tassen een succes en leuk geworden.Toch niet heel gemakkelijk om te maken, knap hoor. Blijf genieten van wat er toch mogelijk is met hun handicaps.Ik had graag even meegegaan naar de arts etc. Tot de volgende keer, groetjes.

• 28 Januari 2018 - 14:09

Knuffels voor jou, heb je er weer een paar om uit te delen........X

• 29 Januari 2018 - 18:30

Riko:

Hoi Hennie,

Wat heb je een warm hart voor de meervoudig gehandicapte kinderen.
    Wat doet ze dit goed.

• 30 Januari 2018 - 11:43

Christiana:

Wat fijn dat je meegaat op outreach, en wat geweldig wat artsen nog kunnen bereiken, maar ik blijf me ook verbazen over de enorme herstel kracht in de mens, wat een Schepper.
    Voorzichtig hoor Henny de komende tijd, neem geen risico's, liefs

• 31 Januari 2018 - 16:44

Elly:

Ha Hennie,
    Wat valt er weer veel te vertellen, ernstig, emotioneel en heel leuk om te lezen en natuurlijk aandachtig de foto's te bezien.
    Politiek vernemen wij ook het eea vanuit Kenia. Je hebt het daarover eigenlijk nooit dat jij daar enig last van hebt. Uiteraard buiten het feit dat je wat foto's hebt genomen.
    Het gaat je blijvend goed, dat is de wens.
    Dag hoor, lieve groet,
    Elly

• 01 Februari 2018 - 13:50

Malen Koens:

Wat fijn om weer wat te lezen en foto's te zien. Ik geniet van de blije gezichten!

Groeten,
    Marleen

• 03 Februari 2018 - 11:34

Henk:

Lieve Hennie,

Zoals altijd je verhalen weer met veel plezier gelezen. Jouw aanwezigheid en inspanningen zijn voor zowel je Ghanese als je Keniase kinderen enorm belangrijk.
    Je inspireert hen enorm doordat je ze confronteerd met hun mogelijkheden en met een andere denkwereld. En het meest belangrijke, doordat je steeds het individu blijft zien.
    Ik bewonder je enorm.

Die verkiezingsellende in 2009 of 2010 was uiteindelijk de oorzaak dat je in Ghana terecht kwam omdat Kenia toen te gevaarlijk was.
    Het kan toch raar lopen allemaal.

Liefs,

Henk.