De bottendokters... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De bottendokters... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De bottendokters...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

03 Februari 2018 | Kenia, Kisumu

Maandagmorgen in het Nyabondo Revalidatie Centrum. Het terrein loopt langzaam vol, mensen met krukken, moeders met baby's op de arm en hinkelende kinderen aan de hand van een ouder. Een bont gezelschap verzameld zich in de fysio ruimte, wachtend op de dingen die komen gaan. In de ruimte waar het personeel om half elf altijd thee drinkt, zit nu het team van Amref Flying Doctors. Deze week zullen zij orthopedische operaties uitvoeren. Uitnodigend vragen ze of ik erbij kom zitten. De meesten heb ik eerder ontmoet en al snel hebben we het over de Keniaanse politiek. Uhuru en Odinga aanhangers, er wordt heerlijk gelachen. (Gelukkig hier de hele week rustig.) Na de thee bekijken de twee 'bottendokters' alle patiënten. Eén is nieuw voor mij “Haha… you are also a surgeon? ” vraag ik. “Yes I am and also carpenter!” Raak gezegd! Deze orthopedische mannen, beitelen en boren er lustig op los als het nodig is.

In een kleine ruimte ontvangen we de patiënten. Een jongen heeft in de kerstvakantie zijn pols gebroken. Een gewone breuk wordt wel in de ziekenhuizen gezet, maar voor een breuk die door pinnen weer recht gezet moet worden, komen de mensen hier. Hij loopt er dus al een maand mee rond en.. het kan nog gekker! Een corpulente vrouw met twee krukken strompelt binnen. Drie maanden geleden brak ze haar enkel op drie plekken. Bij een achtjarig meisje is net het gips eraf gehaald, uit twee teentjes steken nog de pinnen waarmee haar klompvoetje in december is recht gezet. Een traumatische ervaring, ze zet het al op een brullen wanneer de dokters willen kijken, ook de moeder zit met tranen in de ogen. Nu worden alleen de pinnen verwijderd. Het andere voetje wordt gezien de situatie maar even uitgesteld. De oudste Dr. Nyakinda is net een gezellige liefdevolle opa, hij gaat heel rustig met de kinderen om, mooi om te zien.

Een vrouw heeft een gebroken kniegewricht waar ze ook al een poosje mee rond krukt en een trotse moeder vertelt dat haar dochtertje één jaar en een maand is. Ze is niet zo jong meer en het is haar eerste kindje. De pezen van de hieltjes zullen verlengt worden zodat de voetjes goed neergezet kunnen worden en ze kan gaan staan. Dat er meer aan het kindje mankeert is voor mij duidelijk maar of de moeder dit ziet? Een puber meisje haalt een verband van haar bovenbeen, de stank komt je tegemoet. Ze heeft een hele rare dikke knie. Uit een wond sijpelt stinkend vocht met dikke druppen op de grond. Zo maar een paar van de dertig mensen die voor hulp komen.

Om wat ingrepen te kunnen zien maak ik een paar middagen vrij, operatiekleding aan, een kapje voor m'n mond en wanneer ik binnenkom wordt net de vrouw met het gebroken kniegewricht gegipst. Het kleine meisje van een jaar is al geholpen en ligt op zaal te huilen. Bij een meisje die haar benen niet kan strekken worden pezen in de knieholte verlengd en bij een jochie gebeurt dit bij de hiel. Daarna kan Amos met gips alles in de juiste stand brengen. Een knie operatie volgt, drie pinnen zijn nodig om alles op de goede plek te houden. Op de gang een man zit te wachten. Hij brak een jaar geleden zijn bovenbeen, ging daarmee naar een traditionele dokter en nu zijn de botten naast elkaar geschoven en aan elkaar gegroeid. Het kost heel wat wrik- en beitelwerk om ze los te krijgen. Beide botten steken nu naar buiten terwijl het been dwarsligt. Heel gek om te zien. Krijg nu de botten maar eens weer goed aan elkaar. Een dikke pin moet ze met elkaar verbinden. De spieren zijn korter geworden en met man en macht wordt er, terwijl twee mannen hem onder de oksels vasthouden, aan het been getrokken, na een paar pogingen lukt het! 'k Heb zelden zo'n moeizame operatie gezien. Ooit van botten cement gehoord? Het meisje met de stinkende wond is de laatste op vrijdagmiddag. Ze moet eigenlijk aan haar knie worden geholpen, maar het bot van haar bovenbeen is geïnfecteerd en dat moet eerst genezen. Nadat het bot is afgekrabd wordt er een laagje botten cement (met antibiotica) aangebracht. Bij goed resultaat kan het na een jaar verwijderd worden en zou de knie aangepakt kunnen worden. Prachtig om iets van het werk van Amref te zien en… ? Petje af voor de 'bottendokters' en hun team!

• 03 Februari 2018 - 10:25

Annelies Smeenk Vd Velde :

Hoi Hennie, wat goed om daar te zijn!
    Gaat sponsoring nog steeds via bondo kids??
    Sterkte en geniet daar,
    knuff

• 03 Februari 2018 - 10:46

Gaatske En Huib:

Heftig allemaal. En dan zo lang met pijn en ellende moeten rondlopen. Je kunt hier in Zwolle je aanmelden voor de operatiekamer, helemaal door de wol geverfd. Je moet er maar tegen kunnen. Sterkte en vooral ook vooe de patienten. Super artsen, de AMREF. Hulde

• 03 Februari 2018 - 20:53

Klazien Wierbos:

Hennie, wat een realistisch verslag en ook vol mededogen. Respect.
    Alle petten af, inderdaad vooral voor de patiënten.
    Klazien.

• 03 Februari 2018 - 21:34

Christiana:

Wat een artsen, geweldig, en wat heerlijk dat je ook mee kan helpen. En wat zijn we bevoorrecht in Nederland, waar je meestal goed geholpen wordt.

• 04 Februari 2018 - 14:37

Bea:

Wat goed van je dat je dat allemaal kan zien een pluim voor de artsen daar.Gr

• 04 Februari 2018 - 16:22

Christa:

Prachtige foto's. Geweldig wat ze allemaal doen!
    Mooi om daar onderdeel van te kunnen zijn!

Groet,
    Christa

• 05 Februari 2018 - 18:26

Jovanheerde:

Hennie wat heb ik een bewondering voor je ,ik had het al maar wat een mooi wer wat ze allemaal doen in zo'n kleine en vol ziekenhuis ,en dan al die ellende die de mensen hebben .wat klagen wij dan over onze ziekenhuizen en alles schoon en steriel en hier ga je soms dood aan een bacterie .maar daar kan het allemaal zo .heel bewonderingswaardig wat de artsen en verpleegster doen en dan de Hollandse (verpleegster)goed van je .verder nog de vraag of je wat merkt van onrust in de grote stad .het is hier rustig groetjes jo

• 05 Februari 2018 - 19:41

Minne:

Hallo, Hennie,

Altijd weer indringende verslagen van de ingrepen, in Nederland komen die "oude" zaken niet meer voor. En je schrijft het allemaal alsof je er alleen maar met bewondering en nuchterheid naar kijkt, maar af en toe zul je ook wel andere gevoelens hebben zoals bij dat hak- , breek- en trekwerk met die oude bovenbeenbreuk, heftig....
    Welk onderdeel heeft Flying Doctors nou geschrapt uit hun programma? Was dat alleen de plastische chirurgie?