Droefenis en dankbaarheid! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Droefenis en dankbaarheid! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Droefenis en dankbaarheid!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

20 Januari 2020 | Kenia, Kisumu

Vrijdag schreef ik over Judy; “De volgende dag is ze weer een hele Piet, maar het is en blijft zorgelijk.” Judy zat buiten in de rolstoel, had nauwelijks pijn en keek helder uit de ogen. Een goed moment, bedacht ik om haar de wanddecoratie te geven die mijn buurvrouw voor haar had gemaakt. Ze vond het prachtig en het eerste wat ze zei; “Dit patroon kan ik gaan haken”. Judy ten voeten uit! Via whatsapp stuurden we een korte opname waarin Judy buurvrouw Jo bedankte.

Een jonger zusje met een kindje van 1 jaar kwam om voor Judy te zorgen. Heel gebruikelijk hier. Lig je in een ziekenhuis dan komt een familielid om hand en span diensten te verrichten.
Na een goede nacht gaat het zaterdagmorgen mis. Opnieuw een zak bloed en aan de zuurstof. Omdat er op het ziekenzaaltje te veel geloop is, wordt ze naar een apart kamertje gebracht en zuster Ludovena belt opnieuw de moeder dat ze écht zelf moet komen. Aan het einde van de middag is ze er. Een groot deel van de avond zit ik met moeder en zus bij Judy. Ze reageert nu nauwelijks. Om tien uur ga ik naar m'n kamer met de bedoeling om elf uur nog even te gaan kijken. Half elf klopt zus Nancy op mijn deur “Hennie, het gaat niet goed met Judy, kom!” De dokters lopen in en uit en dan... stabiliseert ze. Om twaalf uur zoek ik m'n huisje op. “ Mocht het weer slechter gaan, roep me dan.” Met kleren en al duik ik m'n bed in. De hele nacht blijft het rustig. De volgende morgen neem ik een kijkje, haar hartslag is zwak. Een uur later staat Ludovena voor mijn deur “Hennie, Judy passed away!” Samen lopen we naar het zaaltje.
Lieve, dappere en talentvolle Judy heeft het aardse ingeruild voor het eeuwige. Het is goed zo! Kwam je bij haar en vroeg je; “Judy how are you?” antwoordde ze steevast met een smile “I am fine, but I'm so tired”. Dankbaar zijn we dat ze van die intense moeheid verlost is.' She may rest in peace!'

Velen van jullie hebben twee jaar geleden iets gedoneerd om de chemo behandeling van Judy mogelijk te maken. Voor Judy volgden nog twee mooie en actieve jaren waarin ze besloot “Ik ga mandjes vlechten, kleedjes haken, tasjes maken ed. zodat ik in mijn eigen onderhoud kan voorzien” Daarop kreeg ik het plan om van de overgebleven donaties (potje Judy) plus een gift van Adventus (interkerkelijke vrouwengroep) een breimachine te kopen zodat ook dat aan haar zelfstandigheid zou kunnen bijdragen. Het liep helaas anders!

Judy's familie is arm en het lijkt mij gepast om een kist te kopen vanuit het 'potje Judy'. Ook is het de gewoonte hier dat de overledene een mooie wit kanten jurk aankrijgt, deze kan ook vanuit het potje betaald worden. 'k Denk dat dat een mooi gebaar is namens allen die vanuit Nederland de afgelopen jaren belangstellend met haar hebben meegeleefd. Lieve mensen, bij deze nogmaals mijn grote waardering en dank! Judy genoot altijd intens van een beetje extra aandacht én de verhalen die ik over jullie vertelde...

Judy is voorlopig naar het mortuarium gebracht. Hier heb je geen begraafplaatsen. Ze zal begraven worden op de compound van haar familie. Dit vergt vaak enige weken voorbereiding en de hele community zal gevraagd worden om een financiële bijdrage te leveren. Vanuit ons potje zal ik ook een mooie bijdrage geven zodat Judy, al was ze ongewenst en genegeerd door haar familie, toch mede dankzij jullie de eervolle begrafenis kan krijgen die haar toekomt. Dank, dank, dank…..
Judy is niet meer, maar ze zal voortleven in onze gedachten als een pracht mensje!

Zelf ben ik heel dankbaar haar te hebben gekend, haar optimisme en vertrouwen zullen me altijd bij blijven. En… wat zal ik haar missen bij de handwerkles, zij was degene die alles gelijk enthousiast oppakte. Met haar misvormde handjes met kromme vingertjes kon ze echt alles!
Dankbaar en erg blij ben ik ook ik de laatste week van haar korte leven bij haar kon zijn! Ze smulde van een pannenkoekje, wat schepjes macaroni en de yoghurtjes die ik haar gaf.
Judy heeft zichzelf toevertrouwd aan de handen van de Vader.
We moeten haar loslaten, maar zullen haar nooit en te nimmer kunnen vergeten!
Een droeve groet Hennie

  • 20 Januari 2020 - 08:39

    Anita :

    Lieve Hennie,
    God's zegen....en heel veel sterkte met alles!
    Liefs Anita en Frans

  • 20 Januari 2020 - 09:11

    Annelies:

    Lieve Hennie,
    Wat bijzonder dat je júist dit stukje van haar leven toch bij haar kon zijn.
    Mooi om telkens te lezen over jouw vertrouwen in haar.
    Pijnlijk dan ook dit gemis,
    Héél veel sterkte daar,
    Knuff,
    Annelies

  • 20 Januari 2020 - 09:19

    Charles Landré:

    Dag Henny,

    Judy en jij hebben elkaars leven enorm verrijkt. Daar kun je met veel voldoening op terug kijken. Nu overheersen verdriet en de zorg voor een mooi afscheid. Veel sterkte!
    Hartelijke groet, Charles

  • 20 Januari 2020 - 09:25

    Gert:

    Henny, heel veel sterkte met dit aangrijpende sterven! Uit je schrijven spreekt een diepe liefde voor Judy!

  • 20 Januari 2020 - 11:39

    Greet Westerveld:

    Lieve Henny, allereerst gecondoleerd met Judy.
    Wat fijn dat jij dit werk kan en wil doen. Wat ben jij een geweldige vriendin voor haar geweest!
    Je zal haar missen.....Heel veel sterkte liefs Greet.

  • 20 Januari 2020 - 12:43

    Nellie Timmerman:

    Lieve Hennie. Wat een verdrietig bericht maar wat fijn dat je daar was. Zonde van zo,n bijzonder vrouwtje. Maar pijn is ook niet alles. Veel sterkte met dit verlies. Lieve groetjes van ons Ab en Nellie

  • 20 Januari 2020 - 15:02

    Christiana:

    Lieve Hennie,
    Wat een verdriet dat Judy toch is overleden. Maar wat heb je veel voor haar kunnen betekenen en veel kunnen vergoeden van al het gemis dat ze al had meegemaakt.
    Sterkte straks ook met de begrafenis. Liefs

  • 20 Januari 2020 - 15:52

    Leneke :

    Hoi Hennie, wat bijzonder dat je bij haar was. Wat heeft ze genoten van de dingen die jij haar kon aanreiken. Veel sterkte. Mooi dat jullie zoveel liefde konden delen en Judy zich gezien en geliefd heeft gevoeld. Liefs leneke

  • 20 Januari 2020 - 16:53

    Elly Aling:

    Lieve Hennie, Een verdrietig bericht en wat een leuke foto's heb je tóch nog van haar kunnen rond mailen. Een lief en erg moedig mensje.
    Sterkte komende tijd; de handen komen vast weer uit de mouwen.
    Lieve groet,
    El

  • 20 Januari 2020 - 19:43

    Riko :

    Lieve Hennie,
    Ik weet niet wat ik nog aan bovenstaande reacties kan toevoegen.
    Sterkte.
    Hart.groet, Riko

  • 21 Januari 2020 - 14:35

    Gaatske:

    GECONDOLEERD met het verlies van dit bijzondere meiske, Judy. Ook heel goed, dat je bij haar was. We houden je in onze harten en gedachten, hoor. Verdrietig om nu afscheid te moeten nemen. Samen gezorgd voor, samen geleefd met..... Samen afscheid nemen. Liefs

  • 21 Januari 2020 - 20:36

    Trienke:

    Hier word je stil van ,sterkte voor jou/Jullie allemaal.God zal bij jullie zijn! Gr en liefs

  • 23 Januari 2020 - 11:26

    Atty:

    Lieve Hennie, Wat maak je veel mee.... Het sterven van iemand waar je zo van houdt. Aangrijpend en heftig.
    Zo goed dat je er bij kon zijn. Heel veel kracht en sterkte gewenst! Liefs

  • 24 Januari 2020 - 08:16

    Henk:

    Aangrijpend en ontroerenend. Liefs en veel sterkte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Vol verwachting....

Geven maakt rijk!

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2022

Gezelligheid alom

25 Mei 2022

Veel in korte tijd...

20 Mei 2022

Foto's

19 Mei 2022

Verrassingen

15 Mei 2022

Heel bijzonder!
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 313117

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: