De Luo cultuur en mooi werk! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De Luo cultuur en mooi werk! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De Luo cultuur en mooi werk!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 Februari 2024 | Kenia, Sondu

Op mijn vorige verslagje kreeg ik wat reacties en 'k ga er daarom nog even nader op in. In de Luo cultuur blijven zonen op de compound van hun ouders wonen. Dochters daarentegen worden al dan niet uitgehuwelijkt (gelukkig mogen ze steeds meer hun eigen keuze maken). Zij gaan wonen op de compound van hun man, ook wanneer die man elders een baan heeft. Een werknemer hier heeft een vrouw met kinderen in Kisumu op zijn compound, hier in Nyabondo heeft hij een tweede vrouw met kinderen. Vaak heeft een man meerdere vrouwen, voldoet de eerste vrouw niet (meer) aan de verwachtingen/eisen van de man of krijgt ze geen of maar één kind dan komt een tweede vrouw in beeld en soms ook een derde. Abraham had ook meerdere vrouwen zo is de uitleg. Wat Florence betreft, zij zal nu waarschijnlijk bij de familie van haar nieuwe man wonen.

Voor een vrouw is het erg belangrijk om een kind te krijgen en dan het liefst een zoon, want die blijft en zal voor je zorgen als je ouder wordt. Het kan natuurlijk ook anders lopen. Zaterdag was ik bij Madam Salomé van de breiklas op bezoek. Haar twee zonen plus een schoondochter overleden, de andere schoondochter hertrouwde en nu woont ze alleen op een compound en heeft daar best moeite mee. Ze voelt zich alleen en niet altijd veilig. De vier kleinkinderen wonen verder weg, die ziet ze ook amper. Gelukkig heeft ze wel familie in de buurt die haar wat helpen. Voor mijn bezoek kwam een nicht met haar zoontje om te koken, want er moet uiteraard gegeten worden. Voor een dochter die gestudeerd heeft en kans maakt op een goede baan kan een grote bruidsschat gevraagd worden. Maar vrouwen die gestudeerd én een baan hebben, kunnen in hun eigen onderhoud voorzien en kiezen steeds vaker wel voor een kind (nodig voor de oude dag) maar een man? Oh no no... liever vrij dan het 'bezit' zijn van een man.

In deze omgeving komt ook veel aids voor. De man die ergens anders een baantje heeft, loopt vrij gemakkelijk op, besmet zijn vrouw en bij het niet tijdig ontdekken ervan, kunnen beiden overlijden en veel grootmoeders blijven met een aantal kleinkinderen achter. Een werkneemster hier liep een aantal jaren geleden ook HIV op, ipv medicijnen slikken die hier voor handen zijn en waarmee je goed kunt leven, ging ze naar grote bijeenkomsten waar wonderpredikers 'healing' verkondigen, als je maar gelooft! Ze had er alle vertrouwen in, helaas ze overleed!

Het was een rustig weekje, dinsdag de drukste dag. Bij het handwerken zijn Dolphin, Jacky en Mercy dé grote verrassing. Ze komen uit het klasje van Perez waar ze kralen rijgen en pakten het handwerk op zonder dat ze ook maar enigszins hulp nodig hadden. Verbazingwekkend en o zo leuk voor hen zelf ook, want ze doen het soms beter dan anderen. Donderdag konden een aantal meisjes aan het werk met het knopen van matjes. Hier hoef ik niet constant bij te zijn en had daardoor mooi de gelegenheid om de tasjes, waar vorig jaar al mee begonnen was, in elkaar te naaien. De makers gaan er traditiegetrouw mee op de foto. Ook het wandkleed is af en is een juweeltje geworden waar vaak en lang naar gekeken zal worden. Hoewel het een rustig dagje was, maakte het virusje wat hier rondgaat er een zware en vermoeiende dag van. 's Avonds lag ik er al vroeg in. De volgende morgen gelukkig weer kiplekker en lopend naar Sondu. Een beetje onnadenkend want het had behoorlijk geregend 's nachts en de paden binnendoor waren modderiger dan ik had verwacht. “The road is bad!” roept een piki piki driver me toe. Had ik hem maar aangehouden, om de modder te mijden ging ik soms door het gras naast de weg en even later sta ik tot over mijn enkels in het water. Eenmaal bij de afdaling naar Sondu was het leed geleden. Vrouwen met de nodige bagage 'dansen' de berg af en ik dans, zei het in slow motion, met mijn voeten soppend in de schoenen er achteraan. Met de hielspoor gaat het steeds beter, het is nog aanwezig maar geen heftige pijn meer. 'k Hoop nu mijn conditie weer wat op te vijzelen door af en toe een wandelingetje te maken. Slowly by slowly haha… het is heerlijk om weer wat uit voeten te kunnen.

Uit de voeten kan waarschijnlijk ook Dina deze week. Haar prothese is bijna klaar en dan kan ze eindelijk weer naar huis. Volgende week meer hierover.

Karin's laatste week is nu ingegaan, ze reist wat langs de kust, spot walwissen en vermaakt zich prima. Iedere avond krijg ik een geruststellend appje wanneer ze in het hotel/appartement of huisje zit en ben daar blij mee. Ze loopt niet in zeven sloten tegelijk maar het is wel Kenia!

In Nederland veel griep hoorde ik, 'k hoop dat het meevalt voor mijn lezers en zo niet, beterschap gewenst en een warme groet, Hennie


  • 13 Februari 2024 - 21:20

    Adry :

    Dank je Hennie voor je mooie verslag en interessante uitleg over de culturele waarden en normen die je tegen komt. Boeiend om dit mee te maken en er zonder oordeel mee om te gaan.

    Fijn dat het goed met je gaat en, ondanks je vele wandelingen, n.b. zelfs door de modder, het langzaam beter gaat met je hielspoor.

    Ik wens je nog een fijne tijd met veel plezier en voldoening bij al je activiteiten, graag weer tot een volgende keer, met hartelijke groet, Adry


  • 14 Februari 2024 - 08:54

    Bea De Blok:

    weer een mooi berichtje jammer dat je dochter weer terug moet maar geniet er nog maar van.


  • 14 Februari 2024 - 21:57

    Christiana:

    Hoewel ik heel veel mooi vind in Kenia, griezel ik van het idee om met meerdere vrouwen een man te moeten behagen..

    ik kan me sommige vrouwen goed voorstellen, wel een kind, geen man. Wat lief dat Karin iedere dag even iets laat horen.

    blijf in die prachtige balans; goed voor jezelf zorgen en voor velen een vreugde zijn. liefs Christiana en Gerrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 313174

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: