Dina, kapster, mandjesmaakster én mantelzorger! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Dina, kapster, mandjesmaakster én mantelzorger! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Dina, kapster, mandjesmaakster én mantelzorger!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

20 Februari 2024 | Kenia, Sondu

Vanmorgen met de meisjes Karin zingend een goede reis toegewenst. Haar 6 weken zitten er helaas op, maar volgens mij heeft ze een mooie tijd gehad. Wanneer dit verslagje gelanceerd wordt staat ze ws net weer met beide benen op Schiphol. Bij de UNO wordt haar lach nog steeds gemist.

Eindelijk is het dan zover, de prothese voor Dina is klaar. Nou ja… klaar? De riem om haar middel die de prothese op de plaats moet houden is te lang. Ingekort is hij nog steeds te lang. Het duurt en het duurt, mooie gelegenheid voor een babbeltje. Ze is hier nu drie en een half jaar en er is alles aan gedaan om haar been te 'redden' met plastische chirurgie en behandelingen maar in juni is dan toch het besluit genomen om het onderbeen te amputeren. Een heftige ingreep maar het vooruitzicht aan een leven buiten het centrum zonder krukken, lokt haar enorm. Dina's ouders zijn omgekomen bij een ongeval toen ze acht jaar was en aangezien de man waarmee ze ooit trouwde alcoholist is, kan en wil ze daar niet naar terug. Ze zal nu naar een neef.

In de tijd dat ze hier noodgedwongen was, heeft ze het kappersvak en het vlechten van mandjes geleerd. Blij met deze vaardigheden, ziet ze het helemaal voor zich om een 'business' te starten. Dankzij alle mooie giften is er best wat mogelijk en 'k heb dan ook toegezegd te helpen met een begin kapitaaltje, hét grote struikelblok voor veel starters. In overleg met Ludovena zullen we na de Pasen, wanneer de anderen met vakantie naar huis gaan, materialen voor de mandjes gaan kopen. Ze heeft dan een aantal weken om een voorraadje te maken. In mei zal ze dan met al haar spulletjes verhuizen naar de neef. Op deze manier is ze niet afhankelijk en kan ze direct met haar handeltje beginnen. Samen met de hairdressing heeft het alle kans van slagen. 't Is haar van harte gegund en dit gaat vast en zeker lukken. Nu maar hopen dat de neef een goed mens is.

Iedere dag breng ik mijn groente en fruitafval naar de varkens aan de buitenkant van het centrum, daar is een moestuintje waar oa groente en tomaten worden verbouwd. Een smal glibberig paadje en daar ga ik vrijdagmorgen met een smak languit. De pijn is bijna niet te harden. Linea recta door naar de dokterspost hier op het terrein. Dit is nu net waarom Kenia de laatste jaren de voorkeur had boven Ghana, hier is alles bij de hand. Een 'dislocated' arm, (arm uit de kom). De x-ray is duidelijk en 'k moet aan de arm van Salomé naar de fysio voor verdere hulp. Tot overmaat van ramp reageren mijn darmen onmiddellijk en 'k moet om de haverklap naar het toilet, wat één grote ellende is. Zo'n 55 jr geleden is het me ook eens overkomen en werd ik in het ziekenhuis onderzeil gebracht. Hier doen ze niet aan die 'flauwekul'. Als Amos mijn hand pakt weet ik wat er gaat gebeuren en sluit mijn ogen en denk alleen maar 'ontspannen Hennie'. Dan hoor/voel ik een krak en weet dat het goed zit en 'k kijk tegen Amos z'n blote voet aan die nog in mijn oksel ligt. Wat een opluchting de pijn is weg.Twee weken een mitella en als het goed is, zijn de banden voor de Pasen hersteld. Mijn ribben zijn nog wel gevoelig, gekneusd met de val of door Amos z'n voet? Gaan liggen is geen pretje en voorlopig maar even geen siësta. Beter om 's nachts met wat paracetamol te slapen, wat wonderwel aardig lukt! Zuchten is pijnlijk, maar dat is niet nodig haha... Van alle kanten is er hulp. 'k Vraag de eerste dagen Dina of ze mij 's avonds en 's morgens wil helpen met douchen, aan- en uitkleden, maar na twee dagen lukt het al zelf. De keuken krijgt van Ludovena de opdracht om iedere dag voor mijn lunch te zorgen, mijn vloer wordt gedweild en Dina neemt het wasgoed mee. Wat een luxe! Mantelzorgers bij de fleet en alsof ik ziek ben krijg ik van alles toegestopt, bananen, mango's en een komkommersalade. Heel lief allemaal!

Omdat het gevaar op de loer ligt, dat ik straks mijn rondje niet meer durf te lopen, heb ik zaterdag gelijk weer een wandelingetje gemaakt. Over de asfaltweg naar het standbeeld van Leo Bartels, een Nederlandse priester die hier in de omgeving veel goed heeft gedaan. Zondag trek ik de stoute schoenen aan voor een blokje om, onverhard. Uiteraard voorzichtig maar 'k heb het nodig om weer wat zelfvertrouwen te krijgen. Op een bepaald punt maak ik toch rechtsomkeert, normaal zou ik het er op gewaagd hebben, maar 'k heb geen zin in nog een valpartij. Verder was het, na alle commotie van vrijdag, een heerlijk relaxed weekeindje. Vandaag op de handwerkdag heb ik mijn taak overgedragen aan Beatrice, wel ben ik op de achtergrond aanwezig met mijn eigen werkje. 'How to beat the corner' is voor bijna iedereen lastig en dan is het handig als ik erbij kan helpen. We blijven lekker bezig zo, het liefs wil iedereen 2 dagen dit werk maar daar heb ik een stokje voor gestoken. Op donderdag is mandjes of kleedjes maken ook leuk! Voor nu een warme groet, Hennie.


  • 20 Februari 2024 - 15:39

    Rina:

    Beterschap! Wat een valpartij! Nog een mooie tijd gewenst ,maar wees voorzichtig! Groetjes Rina


  • 20 Februari 2024 - 16:41

    Karin:

    Inderdaad mam, net geland! Zit nu in de trein naar huis. Als ik even op een rijtje zet wat ik allemaal meegemaakt en gedaan heb de afgelopen zes weken, moet ik ook een -waar-ben-jij-nu pagina openen [e-1f600]. Wat een prachtig land en wat heb ik veel leuke mensen ontmoet! In Nyabondo, maar ook in de rest van Kenia. Mam het was geweldig dit samen te doen, jij nog heel veel plezier en laat maar lekker voor je zorgen door iedereen daar. Groetjes Karin


  • 20 Februari 2024 - 18:50

    Klazien Wierbos:

    Hennie,

    wat een spannend verslag. En de arm op die manier weer in de kom krijgen is niks voor watjes. Pas goed op jezelf en hou je roer recht! Lieve groet en veel plezier, Klazien.


  • 20 Februari 2024 - 20:17

    Gerrit Rn Christiana:

    Oei, wat klinkt dat Middeleeuws, zonder verdoving de arm weer goed zetten. Maar je bent een bikkel, wat knap en wat heerlijk dat er nu zoveel mantelzorgers om je heen zijn, die je verwarmen met liefde, blijdschap en goede zorg. Liefs Christiana


  • 20 Februari 2024 - 22:03

    Annelies Smeenk-vd Velde:

    Hennie wat ben je toch een dappere held, vertrouwen neer te zetten door je te ontspannen, ben bang dat ik het je niet na doe.

    Karin fijn dat je veilig terug bent, ontzettend mooi om zo je moeders werk mee te beleven al de neiging om het stokje over te nemen, dan heb ik graag je hier ben ik pagina hoor! Trouwens ik ben in kampen, altijd welkom!

    Mooi Hennie dat je weet lekker verder gaat, wijsheid en alle goeds daar!

    Liefs,

    Annelies


  • 21 Februari 2024 - 18:51

    Betsy:

    Dat is even schrikken Hennie, en een arm uit de kom doet zo’n pijn. Als ik dan lees dat deze (zonder verdoving) weer op z’n plaats is gezet kan ik alleen maar zeggen “je bent een kanjer”.

    Wat mooi om te lezen hoe Dina op weg geholpen wordt[e-263a]️[e-1f44d]. Hopen dat ze het gaat redden bij haar neef[e-1f64f].

    Prachtig om te lezen dat Karin het als geweldig heeft ervaren om dit samen met jou te doen. Het is natuurlijk ook heel bijzonder. Herinneringen voor altijd[e-263a]️. We hopen dat je goed en snel herstelt en we wensen je nog een hele fijne tijd toe in Kenia.

    Beterschap en lieve groet,

    Frits en Betsy


  • 26 Februari 2024 - 17:39

    Adry:

    Het blijft heel bijzonder om een indruk te krijgen van het leven en gebeurtenissen in jouw Nyabondo. De wilskracht van Dina die vol goede moed gaat proberen een eigen leven op te bouwen. Ook jouw medische ondersteuning na je val zal je niet snel vergeten! Ik hoop dat het goed met je gaat en de fysio helpt bij je herstel. Daarbij denk ik ook aan je hielspoor, hopelijk minder pijnlijk.

    En… bij het ‘how to beat the corner’ mag je mij tzt ook bijstaan. Ik heb respect en bewondering voor al het werk en je inzet. Wens je nog een goede tijd toe, adry


  • 29 Februari 2024 - 19:34

    Bernedine Gronert:

    Tjonge Hennie, wat maak jij toch allemaal mee daar. Wat akelig dat je arm zonder verdoving weer in de kom werd gezet. Brr . Je bent een bikkel. Nu voorzichtig aan maar daar. Hopelijk kun je je arm snel weer gebruiken. Beterschap en nog een fijne tijd in Kenia!

    groetjes Bernedine, Coen, Anne en Sjoerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 313184

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: