Een vrolijk tintje... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Een vrolijk tintje... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Een vrolijk tintje...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

27 Februari 2024 | Kenia, Sondu

Lieve mensen, eerst een bedankje voor jullie medeleven en lieve woorden nav mijn valpartij. Het is niet te doen om iedereen persoonlijk te mailen, eerlijk gezegd gun ik mij daar ook geen tijd voor. Maar goed doet het zeker! Dank allemaal! Het enige wat mij nog plaagt zijn mijn gekneusde ribben. Vrijdag mag de mitella af, hiep hoi...

Voor bruinbrood en mijn dagelijkse halve liter yoghurt moet ik naar Sondu, maar dat kan ik nu wel even vergeten. Soms is hier bij de markt in Nyabondo wel yoghurt te krijgen, maar met 1 á 2 bekers heb je het wel gehad.

Groot is de verrassing als er op een avond geklopt wordt. Victor, keukenhulp en chauffeur drukt mij een tasje in de hand “From Ludovena.” Ze hadden in Kisumu boodschappen gedaan en voor mij twee bruinbroden, drie bekers yoghurt en stukje kaas meegenomen. Wat attent en lief, 'k had er geen woord over gerept. Het leven met een beperking is lastig, maar voor mij is het gelukkig van tijdelijke aard en daarbij word ik ook nog eens in de watten gelegd.

Als je dan hier ziet hoe jonge mensen met hun blijvende beperking omgaan, dan krijg je nog meer respect voor ze. In de watten? Geen denken aan! Beperking of niet, ieder moet zijn eigen was doen en allemaal staan ze op de lijst van werkzaamheden van de afwas doen tot eetzaal dweilen. Het begint al op vrijdagmiddag, alle klaslokalen worden gedweild. Op zaterdagmorgen doen de meesten met veel vrolijkheid gepaard gaande hun was en krijgen de badruimten en slaapzalen een schoonmaakbeurt. Het is dan een en al bedrijvigheid. Marita heeft zich bij mij gemeld om mijn huisje de wekelijkse dweilbeurt te geven en Dina doet weer trouw mijn wasje. Wat een luxe!

Het is de bedoeling dat we met Pasen een verkoop houden bij de kerk. In het verre verleden werd dit regelmatig gedaan, maar de vaardigheden van de meisjes zijn de laatste jaren een stuk minder en daardoor is het aanbod van spulletjes om te verkopen drastisch achteruit gegaan. Wel wordt jaarlijks de voorraad mandjes die de meisjes maken, verkocht aan iemand die ze op haar beurt ook weer verkoopt. De opbrengst wordt dan weer geïnvesteerd in nieuwe materialen.

Sinds ik vorig jaar weer stramien en wol heb kunnen kopen voor het knopen van vloermatjes, zijn er met de Pasen waarschijnlijk een aantal klaar die dan ook verkocht kunnen worden. Van alle mooie en vrolijke stofjes die hier al waren en die ik van een paar mensen meekreeg, zijn in samenwerking met Beatrice (naailerares) en Jafeth vier babydekentjes genaaid en een aantal schoudertassen zijn nog in de maak. Samen met de voorraad mandjes, de sieraden van Perez haar klasje en wat spulletjes die vorig jaar zijn gemaakt hebben we alles bij elkaar tegen die tijd toch een aardig aanbod.

Heel hoog zijn de verwachtingen eerlijk gezegd niet. De mensen hebben het financieel zwaar, alles is erg duur. Wel is het een mooie gelegenheid om aan de buitenwereld te laten zien wat hier allemaal gebeurd en waartoe de jongelui instaat zijn.

Spontaan komt bij mij het idee op om ook de breiklas van Salomé erbij te betrekken. Zij zouden een steentje bij kunnen dragen door een aantal mutsen te maken. Zodra ik weer op de piki piki durf, zal ik naar Sondu voor de nodige wol. Mutsen in Kenia? 's Morgens vroeg kan het met 18/20 graden voor Keniaanse begrippen 'koud' zijn. De Kenianen lopen dan rond in een dikke jas, muts en handschoenen. Ze snappen er dan ook niets van dat ik vrolijk rondloop in een blouse en het een heerlijk temperatuurtje vind haha...

Iedereen was vandaag weer goedgemutst bij de handwerkles. Tussen de bedrijven door heeft Zacharia van de workshop het wandkleed opgehangen en het lokaal krijgt hierdoor een vrolijk tintje.

Een berichtje zondagmorgen na mijn wandelingetje was er ook één om vrolijk van te worden. Bij de Vereniging voor Vrijzinnigen was er een speciale dienst. Anneke van de Velde (voorgangster) nam afscheid en de opbrengst van de collecte zou bestemd zijn voor het werk hier. Daar wordt je stil én vrolijk tegelijk van!

'n Vrolijke groet en nogmaals DANK vanaf dit unieke en vrolijke plekje op de wereld, Liefs Hennie


  • 27 Februari 2024 - 17:15

    Rianne Laarman:

    Wat een mooie foto's!! En die wandkleden, prachtig hoor.


  • 28 Februari 2024 - 08:22

    Rina Roetman:

    Prachtige kleden! Beterschap en succes en sterkte met je activiteiten . Groeten Rina


  • 28 Februari 2024 - 10:04

    Christiana En Gerrit:

    Ja dat is de smaak die ik over houdt, vrolijkheid, heerlijk. Wat een rijkdom Ondanks alles, vrolijkheid, daar leren we van en kunnen we van meegenieten.


  • 28 Februari 2024 - 14:35

    Annelie:

    Wat een ongelofelijk enthousiasme en medeleven ervaar jij om je heen... Je lijkt er verwonderd over .. Maar ja, vind je het vreemd ? Wie zaait zal oogsten ! of ook "wie goed doet, goed ontmoet" ...

    Hennie, altijd weer fijn met je belevenissen en overpeinzingen te mogen meeleven !

    Het ga je goed in de laatste weekjes Nyanbondo.. [e-1f60a]


  • 28 Februari 2024 - 19:14

    Blackhead:

    20 graden celcius en een muts? Ja de collecte was voor jou. We hebben nog even doorgepraat wat je daar zoal deed. Yoghurt van Ludovena. Goed zo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 313213

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: