’n Mooi eind en ’n mooi begin! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu ’n Mooi eind en ’n mooi begin! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

’n Mooi eind en ’n mooi begin!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

02 Januari 2017 | Ghana, Hohoe

Na House of Hope ben ik even terug in mijn luxe stekkie in ons koude kikkerlandje, waar de verwarming hoog staat en waar ik de elektrische deken nodig heb om warm te worden. Het is even wennen! (Telefonisch ben ik alleen bereikbaar op 06 10671135).

Een mooi begin was dat ik gisteren (bijna) de hele familie even zag op de nieuwjaarsreceptie bij mijn broer. Erg leuk om iedereen persoonlijk een Goed Nieuwjaar toe te kunnen wensen. Uiteraard wens ik dit ook alle lezers toe en ‘k dank jullie hartelijk voor het meeleven de afgelopen maanden.

Een ander mooi begin zijn de eerste binnengekomen donaties voor de actie “Water? Genoeg!” Iedereen alvast hartelijk bedankt! Mocht je nog een bijdrage willen leveren dan vind je onderaan nog een keer de rekeningnummers en /of kijk nog even bij het verhaal ”Kerst en Kenia in zicht”.

Geen nieuw begin zonder eind. De vorige week was het één groot afscheidsritueel! Als ik de kinderen vraag of ze mij willen helpen, gaat er een groot gejuich op! Dominosteentjes, de dieren en de playmobiel alles wordt grondig gewassen. Lekker knoeien met water doen ze hier ook graag. Ze weten van geen ophouden, als alles schoon is en ligt te drogen, wordt mijn ‘stoepje’ geboend. Heerlijk om ze bezig te zien tot… ? beneden mother Fayxstine staat te roepen “Hennie what are they doing?” De kinderen vallen stil en luisteren gespannen naar wat er komen gaat. “Eh.. they help me cleaning Fayxstine.” In hun enthousiasme waren ze wat royaal met het water en dat druipt nu een beetje naar beneden. Kwaad kan het totaal niet maar ja… jammer, einde schoonmaak actie!

Op een middag komen de vier grote jongens flanerend binnen met hun ‘nieuwe’ rugzak uit de Kringloop. “Hennie we want to learn sewing”. Uit hun rugzakken komen vier T-shirts, gekregen van een Am. Sponsor en ja … die denken en doen groot. Zo ook de shirts, drie maten te groot. Direct in het begin kwamen de jongens al met het verzoek of ik die T-shirts kleiner kon maken. Een rottig klusje die ik had afgewimpeld met een ‘jullie groeien nog’.
Heimelijk heb ik lol dat ze het langs deze weg proberen. Vincent redt zich met de machine maar bij de anderen komt het erop neer dat zij draaien en ik de stuurman/vrouw ben. Zodra de klus is geklaard toveren ze nog vier big size shirts uit de rugzak. Nare stof voor beginnelingen en uiteindelijk zit ik dus toch weer achter de Butterfly. Finished? Oh no…! “Hennie kun je hier de pijpen afknippen zodat het een kniebroek wordt?” Hoezo klaar met het naaiwerk?

Wanneer ik de volgende morgen mijn was op hang, zie ik een afgeknipte broekspijp in de bananenboom van de buren hangen, de andere pijpen liggen in het groen. Tijd voor een onderhoud met de boys, “Zodra ik terug ben van de markt hebben jullie dat opgeruimd, is dat duidelijk?” er staan verdorie drie afvalcontainers op het terrein, mikken zij het over de muur.

’s Avonds, de pijpen zijn opgeruimd, liggen ze alle vier tot half tien gezellig op de grond van mijn huisje een collage te maken. De avond erna krijgt Peter de meeste punten en is de trotse winnaar! Opnieuw een gezellig samenzijn, tot slot een snoepje en met een tevreden “Slaap lekker Hennie” verdwijnen ze naar beneden.

Deze week kwamen verschillende kinderen even bij mij “Hennie kom je volgend jaar weer?” “When I stay healthy, YES!” Zij: “We’ll pray for you!” Lief! De schommels zijn een succes van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat zijn ze in gebruik! Bij de keuken worden de laatste waterijsjes gemaakt, ‘to remember you!’, ik kijk toe, Christy kruipt bij mij op schoot, kijkt me aan en zegt “mamma Hanna” en start “ I love you , you love me…” .

Vrijdagavond roep ik de kinderen in mijn huisje bij elkaar voor de avondsluiting. Een taak van Eben, maar sinds Beth terug is naar Amerika gelooft hij het wel. Het leren en opdreunen van teksten is (gelukkig) van de baan, toch ben ik benieuwd of ze Ps 103:2 nog weten die ik hen ooit leerde. Even moet ik ze op weg helpen en dan klinkt het; “Let all that I am prayse the Lord, may I never forget the good things He does for me.” Het lied “ Count your blessings one by one” sluit er mooi op aan en Eben sluit af met een dankgebed.
Als dank heb ik nog een verrassing in petto; een vuurpijl met tien bedank-shots, voor elke week één.
’n Mooi eind van tien mooie weken House of Hope.

Voor de actie; “ Water? Genoeg!” in Kenia, zijn we blij met iedere Euro, help je (weer) mee? ’n Mooi begin is het halve werk!

Bondo Kids Zwolle - NL92 RABO 0397 3708 30 (aftrekbaar)
of H. Berends-Kok IJsselmuiden - NL37 SNSB 0909 9721 09
tel. 06 10671135

Alvast onze hartelijke dank en een warme groet, Hennie

  • 02 Januari 2017 - 16:14

    Henny En Marjo:

    Hoi Hennie,
    Fijn dat je weer gezond en wel thuis bent gekomen.
    We wensen je ook een gelukkig, gezond en gezegend nieuw jaar.
    Dank je wel dat je de belevenissen met ons deelt. Echt geweldig wat je allemaal doet.

    Nog even wennen aan ons koude kikkerlandje en straks weer naar Kenia.
    Heb een goede tijd ! Liefs van ons.

  • 04 Januari 2017 - 08:50

    Ineke Rop:

    Welkom thuis Hennie.

  • 04 Januari 2017 - 09:27

    Christiana:

    Ja, heerlijk ons kikkerlandje. Ik was graag even bij je langs geweest, maar een kikkergriepje dwingt me om in bed te blijven. Op naar het volgende projekt, Hennie en blijf happy en Healthy. Liefs

  • 07 Januari 2017 - 15:26

    Hannie Schippers:

    Dag Hennie,heb je goede tijd hier gehad? Je gaat al weer bijna weg. We wensen jou een gezegende tijd toe. Hopen elkaar weer te ontmoeten in de zomertijd. Blijven je volgen. Hartelijke groeten van Hannie S.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 313373

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: