Op m'n plekje - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Op m'n plekje - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Op m'n plekje

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

27 Oktober 2018 | Kenia, Kisumu

Zigzaggend op een weg vol kuilen en modderpoelen ben ik onderweg naar House of Hope. Bijna vijf uur rijden ten noorden van Accra. Vóór ons een taxibusje met de naam God is Great! Namen als Blessings, Ps. 23 of Hope on Christ is hier een bekend verschijnsel. Wel heb ik de indruk dat het minder is dan tien jaar geleden. Bij de trotro (taxibusje) in Accra stond nog wel een vrouw in een gifgroene jurk met de bijbel in de hand te preken. Als het busje bijna vol is, houdt ze haar hand op voor een gift en als dank krijgen we even later een zegen mee! It's Africa!

Woensdagavond kwamen Pearl en Beth (de Am. oprichtster) mij ophalen van de luchthaven. Beth is hier net twee maanden geweest en komt in januari terug. Fijn voor de kinderen die wisseling van de wacht. Voorzien van water en een heerlijke maaltijd zetten ze mij bij het guesthouse af.
De volgende morgen komen ze me halen en de dames zijn in discussie over de beloften aan Abraham en zijn zegeningen. Helemaal met elkaar eens zijn ze niet en de discussie gaat met een open bijbel aan de ontbijttafel bij Pearl thuis gewoon door. 'k Begrijp de zorg van Beth wel.
In Afrika gaat het 'succes' evangelie erin als gesneden koek, als je maar dit en dat doet zul je 'rijk' gezegend worden. Heel begrijpelijk dat mensen hier, die niets of weinig hebben dit graag horen.

Genoeg om over na te denken tijdens de rit naar Kledjo haha….
Daar uitgestapt trekken twee mannen op een bankje mijn aandacht, leraren van de school die op vervoer wachten. Tijdens een babbeltje komt net onze schoolbus terug uit Hohoe. Mohammed de chauffeur en Eben (adm.) zien me al staan en zwaaien uitbundig “You are welcome!” Even later is alle bagage in de bus getild en hobbelen we naar House of Hope. De schoolkinderen die met de volgende rit naar huis gebracht moeten worden staan te dringen. Eén van de kinderen van House of Hope ontdekt mij en rent schreeuwend Hennie… Hennie… het terrein op. Van alle kanten wordt ik bestormd! “Will we do games? We do the Christmasplay?” Het is gelijk duidelijk wat hun verwachtingen zijn. “Yes yes we'll do it all!”
Nog voor het avondeten komen Gifty en Sara met een naaiklusje. Sara kreeg een rok die veel te wijd is, er moet een elastiek in en ze wil hem graag morgen aan. “Sorry dames, volgende week mogen jullie weer komen, nu eerst alle spullen uitpakken.” Begripvol druipen ze af! Op de vraag of we ook weer gaan borduren verzeker ik hen lachend dat ook dat gaat gebeuren. Ze hebben er zin in!
Inmiddels wordt er alweer naar hartenlust gepuzzeld en gespeeld, ze genieten en... ik erbij!

Omdat mijn vorige onderkomen tot klaslokaal is gebombardeerd heb ik in een andere zaal mijn kamertje gecreëerd dmv stapelbedden, wat minder comfortabel omdat die net boven de slaapzalen van de kinderen ligt. Zij staan om half zes al op, oordoppen in dus! Wanneer ik rond zeven uur uit mijn kamer kom zijn zij al kant en klaar voor school.
Mijn eerste indruk is dat het goed gaat hier. De kinderen zijn ontspannen en blij, Faxstine die hier de leiding heeft kwam de volgende morgen een praatje maken. Ook zij oogt tevreden. Het één zal samenhangen met het ander!

Eben was vrijdagmorgen gelijk bereid om met mij naar Hohoe te gaan voor een Ghanese simkaart en te zorgen dat ik kan mailen. Hier heb je nl. een Ghanees identiteitskaart voor nodig. Fijn dat dit voor het weekeind rond is. Vanmorgen (za) moesten de kinderen allerlei karweitjes opknappen, de was, harken, eten voor de geiten halen enz. Ook ik doe mijn wasje, dweil mijn stoffige onderkomen en later sorteer ik onder toeziend oog van een aantal kinderen de foto's voor waarbenjij Nu een poging om alles naar het herfstige Nederland te sturen.
'k Heb mijn plekje tot grote vreugde van de kinderen weer ingenomen. Geregeld komen ze een knuffel halen.
Ook voor jullie als lezers een knuffel. Hartelijk dank voor alle goede wensen en bemoedigende woorden via de mail of deze site. Altijd fijn om te lezen!
DIKKE KNUF, Hennie

  • 27 Oktober 2018 - 08:07

    Jannie Van Den Berg:

    Goedemorgen Hennie,
    Fijn dat je goed bent aangekomen,en dat jij daar zo welkom bent.
    Geniet ervan lieverd.
    Heel veel plezier
    Jannie

  • 27 Oktober 2018 - 08:56

    Jo Van Heerde:

    Hallo buuf fijn dat je goed bent aan gekomen en dat de begroeting hartelijk en welkom is .nu ben je weer op je plaats en geniet er van groetjes jo

  • 27 Oktober 2018 - 11:47

    Bernadette:

    Hoi Hennie ,wat een leuke foto,s ,krijg je een indruk van de kinderen en de omgeving,succes,❤️

  • 27 Oktober 2018 - 15:32

    Hilde Wubs:

    Ha Hennie. Het lijkt wel of je niet weggeweest bent. Ik denk dat het voor jou ook weer voelt als thuiskomen.
    Doe wat je fijn vindt en geniet van deze tijd.
    Doei, Hilde

  • 27 Oktober 2018 - 16:29

    Klazien Wierbos:

    Hennie,
    fijn, dat je zo thuis bent daar en dat er naar je uitgekeken wordt. Ik zie de reis helemaal voor me, heel functioneel, zo'n trotro.

    Veel plezier daar, voor alle partijen.
    Hartelijke groet van Klazien.

  • 27 Oktober 2018 - 17:01

    Adry Bouta:

    Je bent weer op je plekje, heb een goede tijd met heel veel mooie en plezierige momenten.

  • 27 Oktober 2018 - 20:21

    Henny En Marjo:

    Hoi Hennie, Het is weer fijn om jouw belevenissen te lezen. We wemsen je een hele goede tijd in Ghana. Hartelijke groet van ons.

  • 28 Oktober 2018 - 15:32

    Géke Post:

    Hallo Hennie,
    Voor het eerst volg ik jou! Wat een belevenis en wat ontzettend fijn als je zo welkom bent en je ook zo voelt! veel plezier!

  • 28 Oktober 2018 - 16:42

    Trienke:

    Fijn dat je weer goed aan gekomen bent en ook weer leuk al die foto's. Creatief hoor die kamer van jouw.Geniet van al die mooie snoetjes gr Trienke.

  • 28 Oktober 2018 - 19:49

    Klaas Kanis:

    Hallo Hennie,

    Vanmorgen net van Bert en Roelie te horen gekregen dat je weer onderweg bent.

    Heb een goede en zinvolle tijd, op de plek die God voor je heeft weggelegd.

    Een hartelijke groet van je (oud) klasgenoot van de Marnix school ( lagere School)


  • 29 Oktober 2018 - 15:45

    Christiana:

    Helemaal thuis, geweldig, ik voel het bijna mee. Maak je stapelbed woning maar extra gezellig, een eigen plekje is toch fijn en nodig.
    Hier vanmorgen voor het eerst weer handschoenen aangedaan, we moeten een beetje afkicken van deze heerlijke zomer.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 312941

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: