Godsdienst in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Godsdienst in Ghana - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Godsdienst in Ghana

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

03 December 2016 | Ghana, Hohoe

Op zondag zitten de kerken van ontelbare pluimage in Ghana vol. Met de kinderen van House of Hope ga ik meestal naar een kerkje dichtbij. Een betonnen vloer, wat palen met een golfplaten dak, meer is het eigenlijk niet. Hoeft ook niet want feestvieren kan ook heel goed zonder kerkgebouw. Er wordt enthousiast gezongen en gedanst. Om de beurt maken vrouwen, mannen en de kinderen al zingend een rondedans. Ondanks armoede en veel huwelijks problemen kost het hen geen moeite hun dankbaarheid te uiten voor wat ze wel hebben. Altijd erg bewonderenswaardig! De uitpraak ‘bij de pakken neerzitten’ kennen ze hier niet. Altijd is er wel een lichtpuntje. ‘Tel je zegeningen’!

Deze ‘Global Evangelical Curch’ en de Pinkstergroepen hebben naar wat ik begrepen heb de voorouderverering in de ban gedaan en hiermee veel angst bij de mensen weggenomen. Daarvoor in de plaats is in veel kerken wel een prediking van hel en verdoemenis ontstaan.
Tijdens het spelen in mijn kamer komt Amatepe met de vraag; “Hennie, did God create the hell?” “I don’t think so” en ‘k probeer uit te leggen dat God van alle mensen houdt en de boze wil dat de mensen verkeerde dingen doen. Een lastig onderwerp en dan in het Engels duidelijkheid scheppen, moeilijk hoor!

Laatst kwamen de kinderen thuis met een wel erg vreemde opdracht voor kinderen uit groep 3; Noem drie redenen waarom we “clean and holy” moeten zijn voor God! Wat een vraagstelling, ‘k kan daar niets mee en stuur ze door naar Ebenhaezer of de grote jongens. Later hoor ik het antwoord, een theoretisch verhaal waar ik opnieuw niets mee kan.

Op veel taxi’s, trotro en winkeltjes staan Bijbelteksten geschreven. Op veel plekken klinkt geestelijke muziek, zoals vorige week in Kpong daar schalde opeens “Voorwaarts Christenstrijders” uit de boxen. Op de markt in Hohoe staan ook regelmatig mensen een preek te houden en soms komt een prediker de trotro binnen om te bidden voor ‘a save journey’ en wil daar wel graag een beloning voor. Een wel heel andere wereld!

• 04 December 2016 - 14:09

Daniel:

Ai, dit komt enigszinds extreem op mij over. Niks moet van God, toch?
    Het is ieders keuze om hem in je hart te nemen. Dit is wat we kunnen en willen aanmoedigen, toch?
    Het moet vrijwillig blijven, want mensen dwingen werkt averechts..
    Is mijn mening

• 05 December 2016 - 21:03

Klazien Wierbos:

Hennie,
    een feest van herkenning, je beschrijving van de kerkgang. Dank zij onze Ghanese schoondochter, die op dit moment met de kinderen in Nederland is voor twee maanden, hebben wij daar een en ander van gezien. Op zondagmorgen klinkt van alle kanten in Accra gezang en gepreek. Vrouwen op hun mooist gekleed, vaak in het lang, gaan naar de diverse kerken en daarna weer naar hun zeer bescheiden huizen. God is overal, in de namen van winkels en garages bijvoorbeeld. God's Own Beauty Parlour. Voor onze Europese ogen heel bijzonder. Hartelijke groet, Klazien.