Blije gezichten - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Blije gezichten - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Blije gezichten

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

09 December 2016 | Ghana, Hohoe


Lieve mensen, blij blij… eindelijk zijn de schommels geïnstalleerd! Nu de regenperiode voorbij is, schommelen de kinderen vanaf ’s morgens voor schooltijd tot ‘s avonds er heerlijk op los en is het in mijn huisje wat rustiger. Al het gedoe rondom de schommels zal ik jullie besparen. Van niets zijn er nu vijf, drie voor de groten en twee voor de kleintjes. Ze genieten! Namens de kinderen wil ik iedereen die iets heeft (mee)gegeven hartelijk danken, jammer dat jullie geen kijkje kunnen nemen. Op een gegeven moment staat Vincent erbij met een horloge, iedereen vijf minuten anders wordt het oorlog! Prachtig!

Van de 15 kinderen die het huis verlaten hebben, heb ik er nu 11 ontmoet. Sommigen kwam ik tegen in Hohoe, anderen kwamen hier een kijkje nemen. Op een middag staan de tweeling Adsu en Etse met Akos voor de deur. Enorm hoe de kleintjes van negen jaar geleden gegroeid zijn. Op Mensah na, lijken de andere kinderen het erg naar de zin te hebben bij de familie. Niemand die terug zou willen. ‘k Begrijp dat wel, de persoonlijke aandacht hoe weinig misschien ook, het zal allicht meer zijn dan hier en ook al zal alles niet ideaal zijn, blij blij… je hoort wel ergens bij!

Bij de kleintjes heeft het liedje “I love you!” ’n grote impact. Allemaal komen ze van tijd tot tijd bij mij hangen of liever nog op schoot en beginnen dan het liedje te zingen. Zelfs Jonathan een adhd ventje vindt het af en toe heerlijk om zo even een rustpuntje te hebben. Tien weken in een jaar een beetje geknuffeld worden en merken dat er van je gehouden wordt. Het lijkt zo weinig maar wat is het kostbaar (denk ik). Een oud lied zegt; “Al wat gedaan werd uit liefde tot Jezus (en mensen) dat houdt zijn waarde en zal blijven bestaan.” Voor de kinderen, maar zeker ook voor mijzelf!

Blije gezichten ook op de markt waar ik op zoek was naar vier zwarte broeken, riemen en witte overhemden. De vier oudste jongens zijn naar de Junior Secondairy school gegaan en moeten volgende week op Carolsday in zwart en wit verschijnen. De ‘broekenman’ waar ik meestal goed bij kan slagen heeft een nieuwe kraam en ontvangt mij met een brede grijns. Evenals de overhemden-, sokken- en riemenverkopers, vier tegelijk, hun dag kan niet meer stuk! Die van de jongens ook niet hoor, van top tot teen in het nieuw Wow…! Dankzij… (eigenlijk noem ik liever geen namen, maar deze vind ik wel heel bijzonder)… het ‘kerkje’ van huize Margaretha waar mijn moeder haar laatste jaren heeft gewoond en een trouw bezoekster was van de woensdagavonddiensten. Lieve mensen en begeleidsters, HARTELIJK DANK! Wat overbleef is naar de schommels gegaan.

Ook Grace de dochter van Paulina is in haar sas met de nieuwe jurk. Voorlopig blijft ze hier en helpt moeder Paulina en zus Monica een handje. Als zich een kans voor doet zou ze graag bij de politie werken of het leger in. Stoere meid hoor! Forgive heeft al aangegeven dat zij een zelfde jurk over twee jaartjes graag wil. Afgelopen zondag droeg ze het jurkje wat ik twee jaar geleden voor haar maakte, evenals Esenam zij had een stelletje aan van drie jaar geleden. De rok die lang was is nu een stuk korter en het bovenstukje zit erg krap, maar het wordt nog steeds gedragen. Van de meisjes die nu weg zijn hebben een paar wat jurken achtergelaten die te klein waren geworden. Opeens zie ik dan iets voorbij komen en vraag ik mij af… voor wie had ik die ook alweer gemaakt? Ze zijn er echt zuinig op en daar kan ik dan weer erg blij van worden!

  • 09 December 2016 - 08:12

    Leneke :

    Hoi hennie wat een warm verhaal. Prachtig het geld van margaretha. De mooie jongenskleding. Natuurlijk de schommels. Wat een vreugde en liefde deel je uit. Ook fijn dat je de kinderen hebt gezien die bij gezinnen wonen. Je bent nogal bescheiden maar je sluit deze periode vast weer met een warm gevoel af. Fijne tijd nog

  • 09 December 2016 - 09:05

    Annelie:

    Hoi Hennie,

    Blij te zien hoe ze genieten.. en jij erbij!
    Het roept herinneringen op aan hoe ik thuis vroeger heel veel schommelde, op 'n zelfde type.. wat 'n paar ijzeren buizen en stevige kettingen met zitje kunnen bewerkstelligen. Geweldig dit zo te zien. De gezichtjes spreken boekdelen, de zwevende beentjes in de lucht ook..
    het ga jullie goed,
    Annelie

  • 09 December 2016 - 10:45

    Ineke Rop:

    Leuk hoor Hennie. Die schommels en ook de schoolkleding voor de jongens. Fijn dat ze 'vechten' om te schommelen. Een teken dat ze het heel leuk vinden. Gefeliciteerd. Wanneer kom je weer thuis.?

  • 09 December 2016 - 11:17

    Christiana:

    Vroeger dachten we weleens, doe wat je kunt, al is het een druppel op een gloeiende plaat. Maar jij gooit emmers water op een gloeiende plaat. Zelfs je verhalen lezen is een feest. Liefs

  • 09 December 2016 - 13:37

    Marleen Koens:

    Wat heerlijk om de verslagen te lezen.
    En fijn dat er toch nog wat van de grotere jongens&meiden zijn aan komen waaien. Heel bijzonder om zo nog een beetje mee te krijgen van het wel en wee in House of Hope.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 312465

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: