Kerst en Kenia in zicht! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Kerst en Kenia in zicht! - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Kerst en Kenia in zicht!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

14 December 2016 | Ghana, Hohoe

Zodra Kerst in zicht komt maken mijn gedachten alweer een sprongetje naar Kenia. Op 1 januari hoop ik gezond en wel te landen op Schiphol om op 10 januari ( tot 30 maart) weer te vertrekken naar het Revalidatie Centrum in Nyabondo. Iets totaal anders dan hier!

De afgelopen weken heb ik contact gehad met Zr. Ludovena en op mijn vraag, wat we dit jaar voor haar kunnen betekenen, kreeg ik te horen dat men graag het waterproject op St. Martin af wil maken. Opnieuw dus de actie; “Water? Genoeg!” In de meeste maanden valt er regen genoeg, alleen de middelen om dit op te vangen ontbreekt met als gevolg geen water in de droge maanden.

De school en het internaat St. Martin is verbonden aan het revalidatiecentrum, waar zowel lichamelijk- als meervoudig gehandicapte kinderen onderwijs krijgen. Erg mooi is dat, hoewel het een katholiek centrum is, iedereen geholpen wordt ongeacht geloofsovertuiging. De geboden hulp bestaat uit fysiotherapie en/of hulpmiddelen zoals beugels, protheses, speciale schoenen of rolstoelen. Prachtige werk waar ik de volgende maand graag iets meer over vertel.

De laatste drie jaar zijn er vele meters dakgoten aangebracht en een viertal watertanks gekocht om het regenwater op te vangen. Een pomp geplaatst en twee mini tanks aangeschaft voor drinkwater en het wassen van handen (zie foto’s). De laatste klus zou dan dit jaar moeten gebeuren, nog een klein aantal goten en één extra grote ondergrondse tank.
Daarnaast wordt een (klein) deel van de donaties besteed aan iets extra’s voor de kinderen, een snoepje, banaan, een soda of een lolly, maar ook aan de opleiding voor zwakbegaafde jongens en meisjes. Zij kunnen naaien, breien met de breimachine, mandjes vlechten of het kappersvak leren. Soms moet er ook wat onderhoud gepleegd worden aan de computers die ik ooit aan kon schaffen en waar met name de lichamelijk gehandicapte kinderen door de lessen die Edwin en ik geven toekomst perspectief krijgen.

De afgelopen jaren hebben we met jullie steun heel veel tot stand kunnen brengen. Nu een grote tank wenselijk is en dit één grote uitgave zal zijn die niet in tweeën gesplitst kan worden, is het voor mij een kunst om mij geen zorgen te maken. We hopen ook dit jaar van harte dat iedereen, die deze kwetsbare kinderen een warm hart toedraagt, een steentje wil bijdragen om de verdere opvang van regenwater te voltooien. (Bij mij thuis alleen al komt dit kostbare vocht zomaar uit zes kranen). Mogen we weer op jullie meeleven rekenen? Een gift is welkom op de onderstaande nummers.

Bondo Kids, Zwolle (aftrekbaar) NL92 RABO 0397 3708 30
of H.Berends-Kok, IJsselmuiden NL37 SNSB 0909 9721 09

Bij beiden graag ovm “Water?Genoeg!

Vanuit House of Hope wensen we u alvast goede en gezegende voorbereidingen voor de Kerst,

warme groet Hennie

• 14 December 2016 - 21:03

Klazien Wierbos:

Hennie,
    goede feestdagen gewenst in Ghana en ik hoop je te zien in de korte tijd dat je naar IJsselmuiden komt begin januari. Veel dank voor je enthousiaste verslagen tot nu toe.
    Hartelijke groet, Klazien Wierbos.

• 16 December 2016 - 19:57

Ab En Nellie Timmerman:

Hoi Hennie mooi weer iets van je te horen. We volgen je altijd als je iets te vertellen hebt.
    Fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond 2017. Liefs Ab en Nellie

• 18 December 2016 - 17:03

Marjan:

Hoi Hennie,
    Heel fijne Kerstdagen toegewenst in Ghana.
    En een behouden thuiskomst.
    En het project "Water?Genoeg! zal vast een succes worden,mede door
    jouw enthousiaste verhalen.
    Lieve groet,Marjan