Laat zo je licht maar schijnen - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Laat zo je licht maar schijnen - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Laat zo je licht maar schijnen

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

19 December 2018 | Ghana, Hohoe

“Hennie can I be Herod? Hennie I want to be a soldier!” Allemaal staan ze om mij heen te dringen en proberen de mooiste rol voor het Kerstspel in de wacht te slepen. Helaas heb ik maar 1 Herodes, één Maria nodig. Lastig als je 8 meisjes hebt en 13 jongens. De rol van Joseph is niet gewild, ze zijn liever de macho Herodes of een stoere soldaat dan een toegewijd echtgenoot van Maria...Vorig jaar gaf dat ook geharrewar en boze gezichten. Nu heb ik een lijstje met wie wie wordt. “Sit down and be quiet!” Eenentwintig koppies vol verwachting! 'k Vertel waarom ik voor hem of haar heb gekozen. Amatepe bijv. kan goed de tekst uit zijn hoofd leren. Al een paar jaar was hij engel Gabriël en ook dit jaar kies ik voor hem. Hij wil graag, maar dan wel met vleugels aan zijn gewaad haha… Ontzettend leuk was, dat iedereen die ik nu benoemde tot…... spontaan een applaus kreeg.

Als ik in de enige Blokker-achtige winkel boodschappen doe is de verleiding groot om kant en klare slingers te kopen. Mooi makkelijk! Toch besluit ik om de kinderen zelf wat te laten maken. Als iets hangt met hun werkje daartussen is dat veel leuker! Papierknipsels op plastic bordjes geplakt is simpel, maar geeft een leuk effect! De opperherder moet nog een gewaad en ook voor Herodes en zijn soldaten moet iets verzonnen en gemaakt worden. Foster, alias Jozef moet ook een gewaad en maakt zijn keus uit de 53 lakens die nu klaar zijn. Dan maar een laken minder. Gelukkig is hij blij met zijn nieuwe dress, roze ahum… nu nog een beetje roze zijn voor zijn vrouw Maria (Francisca). Het was geweldig hoe iedereen meedacht. Eén van de jongens kwam met een briljant idee, de deksels van het drumstel kunnen prima gebruikt worden als schild voor de soldaten. Prachtig je moet er maar op komen! Een ander vindt dat Herodes bij zijn gouden kroon ook gouden armbanden en ringen moet dragen. Het kan allemaal! Op een avond staan ze weer om mij heen, welke liedjes gaan we tijdens het kerstspel zingen? “Stille nacht, Three wise men” het hele repertoire wordt luidkeels gezongen en er staan nu zes op de lijst. 'k Speel ze door aan het schoolhoofd zodat in de klassen geoefend kan worden. De beste man wil dat we in het bijzijn van alle schoolkinderen gaan oefenen. Als argument stel ik;“Dan is de verrassing eraf!” Gelukkig snapt hij het!'k Moet er niet aan denken!Het is sowieso een hele opgave om te repeteren, ogen voor en achter en proberen die niet-spelers stil te houden. Vermoeiende uurtjes…

De oudste meisjes van het voortgezet onderwijs hebben 'Carolsnight'. Ze mogen er alleen heen als ik meega. Die keus is snel gemaakt. Vier staan al klaar, Forgive heeft haar werkplunje nog aan. “Forgive snel we gaan!” “I don't go”. Haar gezicht op onweer. Of we gaan met z'n allen of er gaat niemand.Wat blijkt; ze heeft geen goede kleren!Van Ivy krijgt ze een jurk,van Esenam een shirt en niet veel later zijn we voorzien van drie zaklampen gearmd onderweg. De 'Carolsnight' verloopt rommelig. Er is zang, dans en het kerstspel. Vanaf mijn VIP-plek bij de leraren kan ik net Forgive zien, ze geniet!Het schoolkoor was ontroerend mooi,de dans leuk en het kerstspel was,in de bewoor dingen van de meisjes 'Horrible!' En… gelijk hadden ze, het onze zal stukken beter zijn! Hoop ik…zondag hadden we generale repetitie. Niet iedereen was bij de les, maar Herodes met zijn soldaten en Gabriël deden het geweldig. Het komt vast goed!

Dan is het eindelijk zo ver. De dining is met hulp van Eben versiert, de geiten staan in de stal. De oudste kinderen gingen eerst nog marcherend en begeleid door de drummers naar Kledzo om de kerstviering wereldkundig te maken. Om 10 uur staan de kinderen glunderend en gespannen klaar in hun kostuums. Wat hebben ze hier de laatste anderhalve week naar toegeleefd. Als alle schoolkinderen zitten kunnen we van start.
Kofi luidt de bel; “The story of the birth of Jezus Christ!” Maria veegt de vloer…. Jozef slaapt… en engel Gabriël brengt zijn mooie boodschap. De herders en de wijze mannen hebben een beetje sturing nodig maar ze genieten van hun rol evenals Herodes en zijn soldaten (zie foto's) Kofi kondigt al rinkelend met zijn bel ieder fragment aan. De schoolkinderen zijn geweldig, 'k was bang dat het rumoerig zou zijn, maar het boeit blijkbaar genoeg. Tot slot zingen alle spelers : Hohohohosanna Hahahaleluja, He He He He loves me, I got the joy of the Lord en We wish you a Merry Christmas and a happy New Year! Ze krijgen een daverend applaus, geweldig gedaan! Na afloop deel ik schouderklopjes uit, “Well done Albert (Herodes), well done wise men, well done women of Bethelehem.” Iedereen straalt, het ging ook geweldig!
Vanuit een House of Hope waar iedereen blij en tevreden terugkijkt op een mooi Kerstspel met een mooie boodschap, wensen we alle lezers gezegende en gezellige dagen toe!
Oog voor… Kenia gelezen?
NL92 RABO 0397370830 tnv Bondo Kids te Zwolle (aftrekbaar)
of
NL37 SNSB 0909 9721 09 tnv H. Berends-Kok, IJsselmuiden

• 19 December 2018 - 16:14

Bernadet:

Dag Hennie,het zag erweer fantastisch uit,gezegende kerst gewenst en een mooi uiteinde en de beste wensen voor het nieuwe jaar,lieve groet Bernadette .

• 19 December 2018 - 16:38

Henny En Marjo:

Wat een mooi kerstspel zo samen ! Wij wensen je fijne kerstdagen en een gezegend 2019.
    Liefs van ons.

• 19 December 2018 - 18:29

Christiana:

Een Kerstfeest om nooit te vergeten en dat hoop ik ook voor allen, liefs

• 20 December 2018 - 08:33

Géke Post:

Hallo Hennie,
    Wat een bijzonder Kerstfeest, mooier kan het niet zijn. Wat een feest en wat een prachtig aandeel heb jij daarin. Herinneringen die onuitwisbaar zullen zijn.
    Jij ook een Gezegend Kerstfeest gewenst!!!

• 20 December 2018 - 11:42

Menno:

Hoi Hennie,

Bij het lezen van jouw verslagen snap ik waarom de kinderen schrikken bij het bericht dat je in 2020 er voor het laatst bij bent. Ze zullen je zeker missen vanwege je vele naaiwerk, je organisatietalent, je spelletjes-plezier maar bovenal je gulle warme knuffels.
    Ik weet zeker dat je erna in Holland je goede gaven ook bij volwassenen kwijt kunt al is dat op andere manieren.
    Fijne Kerstdagen + liefs,
    M.

• 21 December 2018 - 06:32

Marleen Koens:

Heerlijk om te lezen!
    Fijne kerstdagen en een gezond en liefdevol 2019!

• 22 December 2018 - 06:36

Bea:

Wat geweldig dat optreden van de kinderen Gezegende kerstdagen toegewenst,Gr

• 24 December 2018 - 07:46

Adry:

Na al een fijne kerst gehad te hebben met de kinderen ,
    wensen wij jou fijne dagen toe met elkaar.Geniet ervan en nog even, dan zien we elkaar weer .
    Wat een goede tijd hebben ze weer gehad en mijn gebed is dat ze dat in hun verdere leven als een hiernaar geschenk zullen meenemen en daar geloof ik in.
    Lieve groet, ook van Minne.

• 24 December 2018 - 07:45

Asrt:

Rare fout moet zijn kostbaar zijn.