Complimentjes - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Complimentjes - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Complimentjes

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 Februari 2019 | Kenia, Sondu


Het is dinsdagmorgen 10 uur, de bel voor de pauze van de handwerkles is gegaan, maar iedereen is nog druk bezig. Marita zit naast me. Van de nieuwelingen heeft zij de meeste moeite. De verschillen zijn groot. Vorige week waren twee meisjes klaar met hun 'borduurlapje' met allerlei steken van vorig jaar. Hun ging het vrij gemakkelijk af, terwijl voor Marita simpel rijgwerk een hele opgave is. Nu ze naast me zit kan ik haar beter helpen. Vorig jaar was het Emelda die bijna steek voor steek begeleidt moest worden,nu doet ze het op eigen houtje! Voor ik vertrek zal Marita het ook kunnen. Bij de eerste lessen was het Magdalin die naast me kroop. Beide meisjes zaten op St. Martin in de 'special clas' en zijn daar zo'n beetje klaargestoomd voor de opleiding hier. Toch zijn hun niveaus enorm verschillend. Magdalin kan zich veel beter concentreren en haar werkje doet ze goed, terwijl ik Marita bij elke goede steek een complimentje moet geven. Iets wat de Kenianen niet zo gemakkelijk doen. Ze moeten dan ook nog weleens lachen als ze me horen, maar het doet de jongelui goed en daar gaat het mij om. Ze 'groeien' bij ieder goed woordje!

Rehemah is ook nieuw, ze is achttien maar komt ouder over. Ze verplaatst zich in een karretje. Haar benen kan ze niet gebruiken en 's avonds komt ze kruipend naar de avondsluiting. Een teruggetrokken stil meisje. Ze houdt niet van zingen en dat is heel bijzonder omdat iedereen hier altijd uit volle borst zingt. 'k Vraag me dan ook weleens af wat ze heeft meegemaakt. Ze doet de opleiding breien met de machine en gelukkig geniet ze erg van de handwerkles. Ze is handig en snapt het snel. Krijgt ze een complimentje dan komt er een voorzichtig glimlachje en daar kan ik enorm blij van worden. Vorige week ben ik begonnen om haar Engels te leren, heel simpel; “I am Emma, you are Hennie, she is washing!” enz. Iedere dag een zinnetje of woordje erbij. Het leuke is dat ik haar hiermee aan het lachen krijg. De moeite waard om daar iedere dag even aandacht aan te besteden.

Vier werkjes van eenvoudig rijgwerk waren vorige week klaar. Om ze af te werken had ik in Sondu wat fleurige stofjes gekocht en het zijn leuke tafelmatjes geworden.Simpel werk van 'simpele' jonge lui die maar wat graag als trotse makers op de foto gaan. 'k Heb gezien met hoeveel moeite en inspanning ze deze eenvoudige werkjes hebben gemaakt, voor hen mijn grote complimenten!

Voor mij is het altijd een uitdaging; wat doe ik met alle gekregen spulletjes! Ieder jaar maak ik een selectie uit de grote voorraad bollen wol, borduurzijde, haakkatoen, lapjes, bandjes, knoopjes ed.
Dat ik alles bij de hand heb, maakt het werken voor mij gemakkelijk, vroeg of laat komt alles van pas! Van een vroegere schoolvriendin kreeg ik bijvoorbeeld wat vilten lapjes, daar konden we weer heel leuk wat gekregen applicaties op maken met een knoopsgatensteek die we ook weer gebruiken bij het sluiten van de tasjes. 'n Mooie oefening van de steek en een leuk resultaat! Waarom altijd tasjes? Dit heeft te maken met het feit dat alles hier functioneel moet zijn. Prullaria om op te hangen of neer te zetten is niet interessant, je moet iets kunnen gebruiken. Daarbij komt dat iedereen ongeacht hun niveau hier aan mee kan doen en met één of meerdere tasjes naar huis kan gaan.

Inmiddels zijn ook negen rollen band aangeschaft voor het maken van de boodschappenmandjes. Deze 'baskets' zijn een nationaal product en verkopen goed. Een aantal jaren geleden zijn we met deze les gestart en het is een groot succes. Binnenkort gaan we ook hiermee aan de slag zodat ik wat van mee kan nemen voor de verkoop in Nederland.

Judy had de afgelopen jaren een heus smyrnatapijt geknoopt, deels gekregen en deels uit de Kring loop. Een hele prestatie met haar kromme vingertjes. De voering was vorig jaar al gekocht maar vanwege haar chemokuren en tijdgebrek kwam het er niet van. Nu moest het gebeuren en op een morgen gaan we samen naar het kantoortje van zr. Ludovena. Judy mag eigenhandig haar werk overhandigen. Ludovena is er blij mee, maar ja… zoals ik al schreef, een complimentje blijft uit. Het kleed heeft een plek gekregen in het Guesthouse voor vrijwilligers en waar het team van Amref tijdens de operatieperiode slaapt en dat beschouwen we dan maar als een complimentje! Haha….








  • 13 Februari 2019 - 05:40

    Annelie:

    Hoi Hennie,

    En dikke complimenten voor jou !
    Wat creatief steeds weer.. Maar zeker ook je aandacht voor ieder afzonderlijk, met 'de goeie toon' om ieder verder te helpen...
    Dus.. hartelijke groet, en het ga je heeeeel goed,
    Annelie

  • 13 Februari 2019 - 10:53

    Christiana:

    Wat een heerlijk stukje, complimentjes zijn als zonnestraaltjes in je leven en wat kan dat je goed doen. Bedankt Hennie

  • 13 Februari 2019 - 11:51

    Jo Van Heerde:

    Hallo hennie wat heerlijk om je bezig te zien in je luchtige jurk en je zien genieten in je werk en je liefde overdragen aan deze prachtige kinderen.wij houden de winterkleding nog wel aan hoor .geniet nog een poosje daar het is zo om .groetjes jo

  • 13 Februari 2019 - 17:02

    Christa:

    Hé wat leuk dat er een tapijt naar Guesthouse is gegaan. Wat een verwennerij voor de voetjes, wanneer je ochtends wakker wordt en uit je bed stapt! hihi

    Wat ik me ook bedenk, het is wellicht ook leuk om zoiets te maken voor aan de muur. Genoeg kale muren.. en tevens voor holle geluid door het huis ook wel prettig. (woonkamer!) Mooie reclame: made by Vocationaltraining or for sale ….ksh. (you never know)


    Nou succes met al je creativiteit.
    Zie ik nu Mary Achieng ook op de foto? (simpel en toch leuk) Grote meid aan het worden!


  • 14 Februari 2019 - 07:48

    Gaatske De Graaf:

    Lieve Hennie,
    Kleur in de werkjes, kleur in het leven van je kids daar. Fijn om te lezen. Sterkte en groetjes van ons.

  • 14 Februari 2019 - 15:09

    Menno:

    Hoi Hennie,
    Het verbaast me nog steeds dat jij zo'n operatie bij kunt wonen. In dat opzicht ben ik echt een "mietje".
    Wat gaaf dat jij juist bij kinderen die gesloten zijn een glimlach weet uit te lokken (zie Rehemah). Ik herken die blijheid en het gevoel een groot cadeau ontvangen te hebben bij mijn gehandicapten in het therapiebad.
    Ik weet zeker dat jij in die auto met drinkende mensen zonder zelf te drinken je luid schallende lach hebt laten horen!
    Zo te horen ben je daar in Afrika weer lekker bezig op z'n Henniaans!!!!!
    Hier in Holland is het eindelijk weer goed toeven na het druilerige weertype hebben we nu een stralend lente zonnetje.
    Liefs Menno

  • 14 Februari 2019 - 15:12

    Menno:

    Hoi Hennie,
    Het verbaast me nog steeds dat jij zo'n operatie bij kunt wonen. In dat opzicht ben ik echt een "mietje".
    Wat gaaf dat jij juist bij kinderen die gesloten zijn een glimlach weet uit te lokken (zie Rehemah). Ik herken die blijheid en het gevoel een groot cadeau ontvangen te hebben bij mijn gehandicapten in het therapiebad.
    Ik weet zeker dat jij in die auto met drinkende mensen zonder zelf te drinken je luid schallende lach hebt laten horen!
    Zo te horen ben je daar in Afrika weer lekker bezig op z'n Henniaans!!!!!
    Hier in Holland is het eindelijk weer goed toeven na het druilerige weertype hebben we nu een stralend lente zonnetje.
    Liefs Menno

  • 18 Februari 2019 - 10:07

    Marleen Koens:

    Ik reageer niet altijd, maar lees wel alle verhalen.
    Wat een mooi werk en blije gezichten!

    Warme groeten,
    Marleen

  • 21 Februari 2019 - 08:00

    Elly Aling:

    Ha Hennie,
    Wat een (meestal) opgewekte foto's met blijde smoeltjes en wat een groot geduld en fleurigheid al die steekjes handenarbeid.
    Dat moet wel met zeer veel geduld gepaard gaan, maar het resultaat is er ook naar.
    Wat ook opvalt dat er altijd vrolijke kleuren kleren én keurig hoor.
    Een dergelijke behuizing, organisatie en liefdevolle opvang is voor deze groep blijde mensen behoorlijk noodzakelijk.
    Lieve groet,
    El

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Sondu

Mens en medemens

Vrijwilligerswerk in Ghana en Kenia

Recente Reisverslagen:

04 April 2019

Nog één keer...

29 Maart 2019

Tijd tekort…!

21 Maart 2019

Zo gaat dat hier...

15 Maart 2019

Happy Days

09 Maart 2019

Vrouwen in Kenia
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 312933

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: