De laatste week... - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu De laatste week... - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

De laatste week...

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

30 December 2019 | Ghana, Kledjo

Forgive zit stilletjes de duisternis in te staren, tranen glinsteren in haar ogen. Ze was zo blij de afgelopen dagen en nu dit. “Forgive what' s wrong?” Na wat aandringen wordt het duidelijk, ze hoopte op een vakantie in Accra, nu ziet het er naar uit dat ze met haar twee broertjes Emmanuël en Abraham hier moet blijven. Ook op kerstavond, wanneer we wat vuurpijlen de lucht in schieten en sterretjes ronddraaien, blijft ze zitten waar ze zit. Op mijn vraag of ik iets voor haar kan strijken voor de kerstdienst, komt ze in beweging en staat ze even later met haar nieuwe rokje en shirtje in mijn kamer. Een uurtje later is ze er weer met een kapot armbandje. Wanneer we samen de klus klaren kan er gelukkig weer een lachje af. Iedere keer tevergeefs hopen dat je weg gaat, dat is ook om moedeloos van te worden. Omdat moeder is overleden en vader alcoholist is, worden ze soms opgevangen door mensen van een kerk in Accra. Maar net als in Nederland is iedereen druk voor de kerst en om dan 'even' naar Kledjo te reizen om drie kinderen op te halen tja...
Gemakkelijker is het voor Juliët, Amatepe en Christy, zij rekenen nergens op. Alle drie hebben een andere vader. Moeder leefde op straat in Accra, ze werd hier met haar vier kinderen opgevangen. Na een poosje maakte ze ruzie met iedereen en vertrok met de toen twee jarige Peace naar Togo, de andere drie achterlatend. Drie totaal verschillende kinderen, Juliët is gefixeerd op mooie kleren, Amatepe is een schat, Christy ook maar kan weleens licht ontvlambaar zijn.
Van Comfort en Guideon is ook de moeder overleden, vader heeft problemen en ook zij weten niet beter en hebben er zich ogenschijnlijk bij neergelegd. Echte binnenvetters, lief maar nooit echt uitbundig.
Gifty mocht hier blijven vanwege de naailessen. Ze heeft haar eigen rokje genaaid en samen hebben we er een bijpassend tasje bij gemaakt. Voor haar is het fijner om hier te zijn dan bij een ruziënde vader en oma. 'k Heb haar wat naaispulletjes gegeven zodat de kinderen bij haar om naald en draad kunnen vragen. Dan is er nog Sara, zij kan niet naar huis omdat de familie geen geld heeft voor de reis.

Met deze tien kinderen vieren we kerst. 's Morgens ga ik met de meisjes naar de kerstviering. De vier jongens vinden het slachten van een geitje door Eben en Bless, die vakantie heeft van de universiteit, interessanter en blijven thuis. Het beest belandt in de vriezer. In de versierde eetzaal hebben we de kerstlunch met rijst en kip. Daarna veel plezier met de stoelendans waar ook Eben en Bless enthousiast aan mee doen. Na afloop even uitpuffen met hun kersttasje en heb ik even rust. 's Avonds voor iedereen wat sterretjes en dan is mijn laatste kerst hier ten einde. Toch een gek idee.

Van het geld wat over was heb ik voor de laatste vijf kinderen die nog geen goed kussen hadden, er alsnog een gekocht. Op de markt even struinen naar leuke lapjes om er een sloop bij te maken en 's avonds gaan ze 'graag' naar bed. Francisca zal verrast zijn als ze terugkomt van de vakantie.
Op de valreep waren voor de kerst dan toch de schommels klaar en kan er gelukkig weer volop worden geschommeld. Heel fijn want de kinderen zullen de komende week het loopje naar mijn kamer missen. Overal was wel een mouw aan te passen. Een elastiekje nodig om een katapult te maken? Touw voor een vliegertje? Wolletjes voor een haakwerkje? Cellotape om een drum te maken? 'n Stofje om kleren voor de pop of knuffel te maken? Hennie heeft het of weet raad. Zo is er de afgelopen twee maanden veel geknutseld, gespeeld en kregen ze tegelijk de nodige aandacht. Morgen is alles weer voorbij, maar over negen maanden hoop ik gezond en wel weer terug te komen, dan… écht voor het laatst! Dat zal nog lastig worden!

Voor nu wens ik iedereen een gezellige jaarwisseling en een gezond 2020 in ons goed georganiseerd en schone landje. Dank voor jullie meeleven het afgelopen jaar. Vanuit Kenia begin januari meer!
De giften voor Kenia zullen naast een breimachine voor Judy dit jaar ws voor het grootste gedeelte besteed worden aan dekens, lakens en klamboes voor de nieuwe ziekenzaal. Help je helpen?

Bondo Kids te Zwolle (aftrekbaar) Wel graag voor alle duidelijkheid mijn naam vermelden aub.
NL92 RABO 0397370830
of
H. Berends-Kok te IJsselmuiden - NL37 SNSB 0909 9721 09

En wie weet misschien tot ziens nog even in het nieuwe jaar!
Warme groet, Hennie & kids

• 30 December 2019 - 10:36

Jose Nikkels:

Wat een mooie en goede verslagen weer Hennie,
    Heel bijzonder allemaal, dat je hier veel energie uit haalt kan ik mij voorstellen,
    Wat een voldoening van dit werk,
    Een goede reis terug naar het koude Nederland.
    Gr van uit Terwolde

• 30 December 2019 - 11:36

Marjosnoek@gmail.com:

Hoi Hennie,
    Allereerst willen we je bedanken voor de mooie verslagen van je reis. Daardoor zijn we er een beetje bij.
    We wensen je een goede jaarwisseling en een gezegend 2020.
    En natuurlijk een goede thuiskomst.
    Lieve groetjes van ons.
    Verbonden in Godsliefde, Henny en Marjo

• 30 December 2019 - 12:40

Leentje:

Ha Hennie,
    Bedankt voor je mooie, indrukwekkende verslag.
    Wat geweldig dat je zoveel doet voor de kinderen.
    We wensen jou ook een gezegend nieuwjaar.
    Sterkte met het afscheidnemen.
    Wat zullen ze jou missen.
    Hartelijke groet, Leentje

• 30 December 2019 - 12:46

Suus:

Soms is het grootste cadeau een stabiel gezin en oprechte aandacht. Mooi hoe je dat tussen de bedrijven door geeft. Vrede en alle goeds voor 2020.

• 30 December 2019 - 16:35

Elly Aling:

Ha Hennie, Tóch "een volgend jaar".
    Ja... het kon bijna niet anders na lezing van je indrukwekkende en meelevende verslagen.
    Weer een nieuw vol jaar op de drempel. Alle goeds en een liieve groet uit Den Haag.

• 30 December 2019 - 19:31

Atty:

Hoi Hennie, met heel veel plezier jouw verslagen gelezen. Respect voor het prachtige werk wat je daar doet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de kinderen veel van je houden.
    Het zal moeilijk zijn om afscheid te nemen. Veel sterkte daarmee!
    Een heel fijne jaarwisseling en ik hoop tot spoedig ziens.
    Een warme groet, Atty

• 05 Januari 2020 - 19:28

Ellie Feenstra:

Wat passen er veel kinderen in jouw grote hart. En altijd plaats voor nieuwe kinderen.
    Geniet ervan Hennie.

• 06 Januari 2020 - 16:10

Christiana:

Wat heb je daar weer een heerlijke tijd gehad en gegeven.
    Wat fijn om te weten dat juist dat je er was zoveel extra en licht bracht.
    Hier was het een bijna warme kerst maar in veel opzichten, heerlijk, in gemeente, in gezin en thuis. Wat zijn we rijk. Veel liefs Christiana