Zeilen op de wind van vandaag! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Zeilen op de wind van vandaag! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Zeilen op de wind van vandaag!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

01 September 2021 | Nederland, IJsselmuiden

Iedere morgen en avond wordt ik in de spiegel geconfronteerd met mijn kale hoofd, als dit niet zo zou zijn, zou ik even vergeten dat ik kanker had. De afgelopen tien dagen waren een verademing!
Eigenlijk kon ik alles weer doen waar ik plezier aan beleef. Een bezoekje afleggen of ontvangen! Karweitje in de tuin! Een fietstochtje of een wandeling! Na de tweede chemo ben al snel weer begonnen met een ommetje of ik nu gammel was of niet, iedere dag een stukje erbij. Mijn doel was om vóór de derde chemo weer een uurtje te kunnen wandelen en….? Dat is gelukt! Moe maar voldaan en met een fris hoofd zit ik daarna heerlijk aan de thee, mij te verwonderen over hoe een lichaam instaat is zich te herstellen. Levenskracht waar ik dankbaar voor kan zijn en waar ik nu dubbel van geniet! Als je dan (afgelopen maandag) te horen krijgt dat de bloedwaardes zich heel goed hersteld hebben, zelfs nog beter dan de vorige keer, heb ik alle reden tot dank!

Omdat de chemo oa. je smaak aantast, smaakt het eten niet altijd even lekker. Toch eet ik iedere dag een warme maaltijd of het nu smaakt of niet, mijn lijf heeft het nodig. Veel eiwitten schijnen belangrijk te zijn. Verse groente met aardappelen, stukje goed vlees of vis, extra eitje, bakje kwark na en veel fruit. Soms laat ik de kwark of yoghurt nog even staan omdat ik sneller verzadigd ben dan anders. Soms is het eten tegen heug en meug, dit en de soepjes en de vitamientjes die soms door mijn deur worden geschoven zorgen er in ieder geval voor dat ik nog steeds op gewicht ben en daarmee op krachten. Van ernstige vermoeidheid is tot op heden weinig sprake.

Veel moet er gedronken worden, anderhalve tot twee liter water per dag, een hele klus! Om te voorkomen dat ik er 's nachts te vaak uit moet, zorg ik dat na 7 uur 's avonds het meeste op is, dat scheelt echt. Gelukkig slaap ik over het algemeen prima, om de dag goed door te komen had ik altijd al zo'n 9 ½ uur bedtijd nodig en dat lukt gelukkig ook nu meestal.
Vannacht helaas niet! Gisteren moest ik 2x medicijnen nemen als voorbereiding op de chemo vandaag. Het middel helpt tot op heden prima het heeft alleen een bijwerking, ik wordt het wat hyper van en van lekker diep slapen kwam het niet vannacht. Gelukkig moet ik dit middel vandaag en de komende twee dagen alleen 's morgens innemen dus zal het vannacht wel weer goed komen.

Van een wandelvriendin kreeg ik via Youtube een liedje toegestuurd van Frans Mulder (Purper).
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
de wind van gisteren helpt je niet vooruit,
de wind van morgen blijft misschien uit
je moet zeilen op de wind van vandaag.

De komende tien dagen zal van wind in de zeilen weinig sprake zijn, maar terugblikkend op de laatste tien dagen geeft mij toch hoop op de tweede helft, ook al realiseer ik me dat die wind ook uit kan blijven, zoals het liedje zegt. 'k Kijk in ieder geval met plezier terug op de afgelopen tien dagen met de 'wind in de zeilen'. Leven bij de dag en je zegeningen tellen!

Vanmiddag ga ik voor de derde chemo, 'k ben over de helft nu. Lief dat veel mensen me sterkte wensen, toch stelt het eerlijk gezegd vandaag niet veel voor. 'k Ga redelijk 'gezond' er heen, ligt anderhalf uur in een heerlijke relaxstoel te lezen terwijl het 'goedje' naar binnen druppel. Constant wordt er thee, koek , een boterham of kwark aangeboden en na ruim twee uur zit ik weer in de taxi naar huis. Tot het weekeind houden de pillen mij aardig op de been daarna gaat het spul werken en ga ik mij ziekjes voelen. Maar goed er ligt een stapel boeken te wachten om gelezen te worden. Bij 'weinig wind' is het ook lekker om op de bank, binnen of met mooi weer buiten, even in een andere wereld onder te duiken. Na 'Het achtste leven (voor Brilka)” een prachtig meer dan 1200 blz. tellend boek wat zich afspeelt in Georgië en Rusland en 'Acht maanden in de Gazastraat' wat zich afspeelt in Saoedie-Arabië, ben ik nu bezig met John Steinbeck die op reis is door Amerika. Een heerlijk tijdverdrijf voor in de luwte waar ik tot het windje weer gaat waaien ook erg van kan genieten. Lieve mensen, 'k ga mijn huis poetsen en mij klaarmaken voor vanmiddag, tot ziens of horens, liefs Hennie

  • 01 September 2021 - 11:15

    Annette:

    Je hebt naast “ levenskunst” ook schrijftalent! Mooi weer om te lezen!

  • 01 September 2021 - 17:15

    Gaatske:

    Fijn om te horen dat je je er nog zo redelijk goed bij voelt. Het is en blijft een flinke aanslag op je lijf. Elke dag een stapje vooruit hoop ik voor je en af en toe zal er ook een stapje achteruit zijn. Dat is niet erg, alleen maar vervelend, maar het hoort erbij. En nu lijk je dus met je kale kop op een monnik? Die hebben het voor altijd en bij jou groeit het echt weer aan. Ik hoop je weer op te zoeken, maar de komende 3 weken zijn we weg.
    Heel veel liefs en we denken aan je

  • 01 September 2021 - 17:30

    Christiana:

    Ha Hennie, wat heerlijk dat de bloedwaarden een stuk verbeterd zijn, en wat knap dat je zo goed de balans vast kan houden door niet te veel vanuit gevoel te leven, maar vanuit wat “goed “ voor je is. Fijn ook dat je zo lekker kunt lezen, dat getuigd wel van ontspanning. Bewaar je prachtige stukjes, wie weet kun je er heel veel mensen nog mee helpen en voor vannacht, slaap lekker.

  • 01 September 2021 - 17:34

    Ab En Nellie:

    Lieve Hennie mooi dat je er zo positief in gaat. Petje af of misschien in dit geval petje op

  • 01 September 2021 - 19:47

    Trienke:

    Hallo Hennie ,we zijn weer thuis en toen las ik je mails. Moest het eerst even laten bezinken en wilde je bellen maar ik heb geen telefoon nummer, wil je dat naar Bob z'n mail mailen? Alvast sterkte moed en liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, IJsselmuiden

Vol verwachting....

Geven maakt rijk!

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2022

Gezelligheid alom

25 Mei 2022

Veel in korte tijd...

20 Mei 2022

Foto's

19 Mei 2022

Verrassingen

15 Mei 2022

Heel bijzonder!
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 313470

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: