Drie ondernemende dames - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Drie ondernemende dames - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Drie ondernemende dames

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

16 Februari 2020 | Kenia, Kisumu

Vrijdag ging ik op bezoek bij Quinter, zij sleept zich voort d.m.v. twee krukken. Op het centrum deed ze de breiklas en leerde ze mandjes vlechten. Een paar jaar geleden kon ik haar helpen met materialen voor de mandjes en van tante kreeg ze vorig jaar een breimachine waar ze oa mutsen mee maakt. Nu zit ze vrijdags op de markt om haar spulletjes te verkopen, zodat ze een eigen inkomen heeft. Ze haalt mij op van de matatu, maar 'k moet eerst mee naar huis voor een lunch. Ook voor haar een partij telefoontasjes en dankzij de Weggeefschuur nagellak, oorbellen, armbandjes, kettingen en haarknipjes. Alles nog mooi in plastic verpakt. Daarna samen naar de markt, de sieraden trekken veel bekijks, maar is een luxe artikel wat niet snel verkoopt. Sommigen beloven volgende week terug te komen als ze geld hebben. Wel verkoopt ze een aantal mutsen. Later als ik weer thuis ben krijg ik een sms-je, winst voor die dag 450 ksh. ongeveer 4 euro. Ze is er blij en tevreden mee, zij redt zich wel, het is een doorzetster eersteklas!

Het eerste weekeind hier werd ik uitgenodigd door Erik. Hij is elf jaar geleden op het centrum geholpen aan zijn klompvoeten. In die periode ontdekte hij zijn 'creatieve talent'. Aangemoedigd en geholpen door zr. Ludovena schildert hij nu voorstellingen en teksten op muren en deuren. Hij is nu drie jaar samen met Mirjam en heeft een zoontje van anderhalf Dan. Over 6 maanden verwachten ze opnieuw een baby. Ze hopen op een meisje die ze mijn naam willen geven, maar een paar dagen later stap ik op Erik af. “Erik, eigenlijk hoeft die vernoeming van mij niet, het schept verwachtingen en verplichtingen. Please don't do it!” Gelukkig neemt hij het goed op en 'k ben blij de stap te hebben gedaan. Omdat hij als zzp-er geen vast inkomen heeft, zou Mirjam graag een winkeltje beginnen, maar zoals altijd hier ontbreekt het beginkapitaal. 'n Familielid in Nederland is bereid om te helpen en een weekje later is hun kamer/keuken van een paar vierkante meter verandert in een winkeltje met zelf getimmerde en geverfde schappen rondom. De telefoontasjes die bestemd waren voor Judy, heb ik in een mandje gedaan, evenals wat kettingen, flesjes nagellak en een zestal kinderslippers eveneens van de Weggeefschuur. Prima geschikt voor haar handeltje. Woensdag, óp naar de groothandel in Sondu en even later verras ik ze met een baal suiker, tandpasta, tandenborstels, zeep, thee, bodycreme, zakjes kruiden, lucifers en een bus vol toffees om de nieuwe klanten te trakteren. Blij verrast nemen ze het in ontvangst! Mirjam verkoopt al mango's en 'k neem gelijk een zak vol mee. Vanmiddag ging ik een kijkje nemen. Ook al zijn de schappen nog grotendeels leeg, ieder moment kwam er wel een klant. Dit gaat wel lopen, leuk te zien! Erik heeft wel een zakelijk instinct en kan Mirjam helpen om het winkeltje verder uit te bouwen.

Vorig weekeind was ik al vroeg op pad om Eunice te bezoeken. Zij was verpleegkundige hier, maar raakte halfzijdig verlamt door een hersenbloeding. Geen WAO, geen man, wel een tweeling Vincent en Thomas. Zodra ik uit de matatu stap, komen ze aangehold. Eunice wacht thuis met thee. Een vrolijk weerzien en… er valt veel te praten. Ze heeft afgelopen jaar een watertank gekregen en er is een winkeltje gebouwd met de bedoeling dat ze een inkomen heeft. Veel spulletjes om te verkopen heeft ze echter nog niet. Om haar wat op weg te helpen, heb ik ook voor haar een mooi aantal in Ghana genaaide telefoontasjes bij me en vijf mandjes die op het centrum zijn gemaakt. Omdat het winkeltje wat achteraf staat, kan ze deze mooi als blikvangers aan de buitenkant hangen. Ze wil alles weten over het centrum, het gemis van haar werk en collega's is groot! Genoeg te vertellen, want de laatste weken is hier veel gebeurd. We zijn zo druk met praten dat 'k maar twee foto's heb, een andere keer meer. Voor de volgende keer heb ik een lijstje met boodschappen vergelijkbaar met de spulletjes voor Mirjam en Erik. Op de terugweg wil ik materialen voor de handwerkles kopen, helaas zijn sommige winkels op zaterdag al vroeg dicht en moest ik maandag even snel heen en neer naar Kisumu. De wol en het strijkijzer worden met gejuich ontvangen!

Door het mooie totaal aan giften én het restant uit 'Judy's potje' kan ik de komende tijd verder kijken waar deze drie dames nog meer mee geholpen zijn, zodat hun “business” verder gestalte kan krijgen. Heel fijn voor hen en voor mij leuk om mee te denken. Daarna moeten ze zelfstandig de handel winstgevend maken.
Alles is nu op een rijtje gezet en het is mogelijk om naast het orthopedische bed, nog 10 gewone ziekenhuis bedden incl. matrassen te bestellen. Een prachtig resultaat en wat mooi, om mede namens jullie zoveel mensen blij te maken met een klein beetje hulp! Héél, héél véél dank allemaal…..!

  • 16 Februari 2020 - 20:36

    Christiana:

    Grote bewondering voor deze drie dappere dames, wat een doorzetsters en vooral wat genieten ze er ook van. En wat heerlijk dat je zoveel beginspullen kon brengen.

  • 16 Februari 2020 - 20:49

    Jo Van Heerde:

    Hallo wat een prachtig en dankbaar werk doe je toch en wat fijn dat je resultaten ziet van wat die mensen doen en gelukkig zijn met elk verkocht ding heerlijk .wat een rijk leven heb je dan toch met die ervaring die je op doet ,hoe het in andere delen op de wereld ook kan zijn he groetjes jo

  • 17 Februari 2020 - 11:02

    Adry B:

    Wat een verhaal, ik snap dat je daar heel blij van wordt en wij.Geniet ervan. Groetjes.

  • 17 Februari 2020 - 11:09

    Christa:

    Mooi om te lezen hoe het met Erik gaat.
    Foto's geven zo'n mooi beeld. Zit hij in Sondu met zijn winkel/huisje?

    Super dat je 3 dames kan voorthelpen met hun winkel.
    Kriebelt om ook weer te gaan :-)

    Heb nog een mooie tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Vol verwachting....

Geven maakt rijk!

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2022

Gezelligheid alom

25 Mei 2022

Veel in korte tijd...

20 Mei 2022

Foto's

19 Mei 2022

Verrassingen

15 Mei 2022

Heel bijzonder!
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 312983

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: