Berichtjes uit Kenia - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Berichtjes uit Kenia - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Berichtjes uit Kenia

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 Mei 2020 | Kenia, Sondu

Lieve mensen,

Hopelijk gaat het iedereen goed in deze toch wel vreemde tijd!
Alweer acht weken thuis en soms is Nyabondo héél ver weg vanwege alles wat hier op me af kwam en komt. In de 1ste plaats was het al het nieuws omtrent corona, gevolgd door de tuinperikelen. Inmiddels is de tweede fase klaar en is het iedere keer weer genieten mede door het prachtige weer. Iedere morgen je rolluik optrekken en de zon zien, heerlijk!
Al met al was het toch een vreemd overhaast vertrek uit het centrum. Dan thuiskomen in een wereld waar iedereen met corona bezig is, waar je iedereen op afstand moet houden en waardoor het wel héél stil was en is omdat ik iedereen mis! De tuinwerkzaamheden waren een welkome afleiding.

Zo af en toe krijg ik berichtjes uit Nyabondo.
Afgelopen zondagmorgen werd ik helemaal blij van een berichtje van Erick en Mirjam.
Precies om 12 uur 's nachts hadden ze een appje gestuurd van de geboorte van hun dochtertje. Een felicitatie en goede wensen waren snel de deur uit dankzij dit prachtige fenomeen 'Wattsapp.'
Een paar uurtjes daarna weer een berichtje; “Ons dochtertje was prematuur en moest worden overgebracht naar een ander ziekenhuis, de ambulance liet op zich wachten en dat werd het kindje fataal”. Heel verdrietig! Zoontje Don was ook prematuur en heeft het toen maar net overleefd. Nu na een moeilijke zwangerschap met veel pijn, je kindje verliezen is heel erg. Er niet even heen kunnen en een arm om hun schouders leggen valt zwaar.

Gelukkig gebeuren er ook mooie dingen. Tot op heden heeft (voor zover bekend) het coronavirus zich in de omgeving van Nyabondo zich gedeisd gehouden. Mét mijn vertrek werden er gelijk in heel Kenia maatregelen genomen. Het is te hopen en te bidden dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen zodat het virus onder controle is te houden.
Mijn plannen om in het najaar eerst naar Ghana en daarna naar Kenia te gaan, zijn in de ijskast belast. Vermoedelijk komen ze daar niet eerder uit dan dat er een vaccin is ontwikkeld.

Nelson (mijn sponsorjoch) zou de komende maanden nog stage lopen om zijn studie af te sluiten. Vanwege het feit dat de scholen ook in Kenia gesloten zijn, is zijn afstuderen in december ook onzeker geworden. Daarbij komt dat, mét de lockdown in Nairobi, hij zijn baantje kwijt raakte.
Levensmiddelen zijn behoorlijk duurder geworden, reizen van de grote stad naar het platteland waar het leven toch enigszins goedkoper is, is verboden. Al met al heeft corona ook hier veel impact.

De vele regens met modderstromen en kapot geslagen wegen ontwrichten niet alleen het leven behoorlijk, ook zijn er vanwege het water veel doden te betreuren omdat soms hele dorpen weggevaagd werden. Ook is het water van Lake Victoria buiten zijn oevers getreden waardoor veel mensen hun huis hebben moeten verlaten. Gezien de grote van het meer bijna niet voor te stellen.

'Soms is Nyabondo héél ver weg,' zo begon ik. Door al deze berichtjes, die bij tijd en wijle mijn huiskamer binnensijpelen, besef ik hoe nauw mijn leven met hen verbonden is. Berichtjes als; 'Hi Hennie how are you? ' en van Quinter; 'Hi Hennie I cannot go to the market, but I am working very hard!” of van Erick en Mirjam; How is your family, may God bless you!' En dat terwijl ze het zelf niet gemakkelijk hebben.
Om warm van te worden! Elkaar vasthouden in tijden van 'social distance', het kán en is een groot goed!

Tot zover deze update vanuit IJsselmuiden. 'k Wens jullie allemaal ondanks alles een mooie zomer waarin 'het afstand bewaren' ons dichter bij elkaar kan brengen!

Warme groet Hennie

  • 15 Mei 2020 - 22:31

    Christiana:

    Lieve Hennie,
    wat heerlijk om iets van je te horen, en vooral je laatste zin trof me; waarin het afstand houden ons dichter bij elkaar brengt.
    Dit hoop ik van harte, dichter bij elkaar zijn is niet eens een kwestie van lichamelijkheid, maar van hart tot hart. Ik ben blij dat je weer in IJsselmuiden bent, als ik weer kan fietsen, ben je een van de eersten waar ik heen rijd.


  • 16 Mei 2020 - 13:53

    Gaatske:

    Ongelooflijk, op mijn PC toetsenbord ligt een briefje: Hennie bellen of mailen om te horen hoe het is en hoe het in Kenia en Ghana is. En ziedaar, je bericht in mijn mailbox. Goed om van je te horen. Wat verdrietig dat de kleine van Erick en Miriam dezelfde dag is overleden. Kan me goed voorstellen dat je een arm om ze heen wilt slaan, dat is ook de enige troost in zo'n geval, warmte en liefde van je vrienden.
    In gedachten sla ik nu ook een arm om jou heen..........XX

  • 16 Mei 2020 - 16:18

    Elly Aling:

    Ha Hennie,
    Fijn je berichtje te kunnen ontvangen.
    Ach ja... je kent de situatie in Kenia natuurlijk op je duimpje en het voorstellingsvermogen zal niet zo groot zijn om je in gedachten daar in te leven. En is alles dicht-bij-huis.
    Wat een emotionele tijd c.q. tijden ook hier natuurlijk. Maar wat je schrijft is natuurlijk totaal anders maar dan ook in en elk opzicht.
    Maar hier is alles naar wens en mogen toch veel ondernemen. Wandelen vooral!! Tja.... er zijn verder buitens-huis weinig mogelijkheden uiteraard om kontakten te kunnen én mogen onderhouden. Maar telefoon én e-mail gaat ook prima.
    Jij een goede tijd toegewenst in Nederland.
    Lieve groet van ons uit Den Haag.

  • 16 Mei 2020 - 19:45

    Greet Westerveld:

    Hai Hennie, we zaten nog wel over je in, of je nog op tijd weg kon, maar gelukkig gelukt!

    Wat belandde je dan in een rare wereld, toch? en dan wil je knuffelen met kinderen enz. en kan het niet!

    Wij missen dat ook , hoor, vooral met mijn kinder-kleinkinderen.

    Maar ja, volhouden, het gaat de goede kant weer op. Wij waren nog net fijn in Zuid Afrika geweest.

    Wat geweldig was! Diepe indruk gemaakt. Maaike en Catholijn werken voortdurend thuis.
    Ben ik ook niet meer gewend, snap je.

    Maar als we maar gezond blijven, en het wordt echt later voor wij elkaar weer zien!
    Veel liefs Maaike en Greet.

  • 16 Mei 2020 - 19:48

    Marleen Koens:

    Wat fijn om wat van u te horen!
    Maar wat een verdrietig bericht van Erick en Mirjam.. de zorgen bij het verliezen van een kindje zullen daar ook zo anders zijn dan hier..
    Ik wens u een goede gezondheid en een mooie zomer met veel contact, al is het op afstand.
    Warme groeten, Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Sondu

Vol verwachting....

Geven maakt rijk!

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2022

Gezelligheid alom

25 Mei 2022

Veel in korte tijd...

20 Mei 2022

Foto's

19 Mei 2022

Verrassingen

15 Mei 2022

Heel bijzonder!
Hennie

vrijwilligster

Actief sinds 25 Sept. 2009
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 312493

Voorgaande reizen:

10 Januari 2024 - 04 April 2024

'n Feestelijke 15e keer!

02 Februari 2023 - 18 Maart 2023

Boven verwachting....

29 Oktober 2019 - 04 April 2020

Vol verwachting....

23 Oktober 2018 - 06 April 2019

Mens en medemens

26 Oktober 2017 - 06 April 2018

Blij te kunnen gaan....

21 Oktober 2016 - 01 April 2017

Feest in Afrika

24 Oktober 2014 - 02 April 2015

Dankbaar Afrika!

16 Januari 2014 - 01 April 2014

vervolg van

16 Januari 2014 - 01 April 2014

Opnieuw vervolg önder de regenboog

Landen bezocht: