Tot slot. Feestje? Feestje! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Tot slot. Feestje? Feestje! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Tot slot. Feestje? Feestje!

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

18 Februari 2022 | Nederland, IJsselmuiden

't Is alweer drie weken geleden dat bij de laatste bestraling de dame van de radiotherapie voorstelde dat ik 's avonds maar een feestje moest gaan vieren. 'k Denk dat ik haar een beetje schaapachtig aankeek. Feestje vieren? Hoe zo, feestje vieren, 'k heb borstkanker met een uitzaaiing!

Het was goed bedoeld, natuurlijk is het fijn dat de periode van elke dag naar het ziekenhuis afgelopen is, maar een feestje? 'k Was helemaal niet in de stemming voor een feestje en die neerslachtigheid bleef een weekje hangen. Zes maanden lang wordt er alles aan gedaan om je 'beter' te maken en 'k had van alles willen doen om die garantie te krijgen, maar 'k moet het doen met 'de tijd zal het leren'. Het voelde alsof ik aan mijn lot werd overgelaten.

Leven met onzekerheden was voor mij een abstract gegeven. Niemand weet hoe de dag van morgen eruit zal zien, maar krijg je te maken met kanker en een uitzaaiing verandert het abstracte in een pijnlijke realiteit, je staat ermee op en gaat er mee naar bed. Hoe ga je daar mee om?

Heel blij was ik met een gedachte die bij me opkwam; “Je hoeft je pas zorgen te maken als zich werkelijk iets aandient en ook dan… 'Ik ben erbij'!”

Er wordt weleens gezegd; Wapen je met een gedachte!

Wat mooi te ervaren dat zo'n gedachte kan werken als een schild om allerlei doemgedachten van je af te houden zodat die niet allesoverheersend worden. Genieten van het NU!

Regelmatig ben ik een poosje bezig in de tuin. Het voorjaar is in aantocht, mijn pas geplante violen staan wapperend in weer en wind heerlijk zichzelf te zijn. Nieuw leven, nieuwe uitdagingen en... nieuwe hoop! Een feestje wat mij kan ontroeren! De dagelijkse wandelingetjes, heerlijk! Wel jammer dat mijn hoofd nog wat zweverig wordt, het zal tijd nodig hebben.

Laatst was ik lopend in dichte mist naar iemand onderweg.

Toekomst-mist, dacht ik!

Blijf je staren naar de muur van mist, zakt de moed je in de schoenen,

maar met iedere stap die je zet, schuift de mist stukje bij beetje op en krijg je zicht op wat voor je ligt en uiteindelijk op jouw doel.

Stap voor stap nu de toekomst in. De komende tijd stukje bij beetje het normale leven weer oppakken. Mijn eerste plannetjes voor dit jaar zijn gemaakt. Uitwaaien op Schiermonnikoog, kamperen op Terschelling en het liefst van al, een paar weekjes naar Kenia om het werk daar af te ronden en afscheid te. Vriendin Corrie heeft zin om mee te gaan wat helemaal geweldig is. Vanaf mei gaan we kijken wat mogelijk is! 'k Kan bijna niet wachten en wie weet is later Ghana ook nog mogelijk. Tzt laat ik het jullie weten!

Terugkijkend is het laatste (onwerkelijke) half jaar omgevlogen en overheerst dankbaarheid voor de manier hoe ik alles heb kunnen doorstaan. Gedragen, mede door jullie luisterend oor, de bezoekjes, telefoontjes, de veelheid aan bemoedigende kaartjes, berichtjes, bloemen en alle lekkers! Het is bijna niet in woorden uit te drukken hoeveel dit alles voor mij heeft betekent, alles bij elkaar was het iedere keer weer een hartverwarmend feestje wat meer blijft hangen dan het lichamelijke ongemak!

'k Wens iedereen (na de storm) een mooi feestelijk voorjaar en we gaan elkaar hopelijk de komende tijd weer eens zien.

Warme groet, Hennie

• 18 Februari 2022 - 15:09

Annelies:

Oh wat een mooie plannen Hennie en fijn als je samen met Corrie mag gaan! Ondanks mist je doel neerzetten, Hij is bij je hoe dan ook, fijne zekerheid, stapje voor stapje, mooi, Knuff

• 18 Februari 2022 - 17:14

Christiana:

Lieve Hennie, je hebt het over kamperen en ik kijk nu naar buiten naar een geweldige storm, soms moet je zomaar een stuk verder kijken en ik wens je toe, dat je per dag toch blij kunt zijn met de volgende stap.
    En wat super dat Corry met je mee wilt gaan en ook voor de mensen daar, velen zullen haar nog kennen. Liefs

• 21 Februari 2022 - 08:11

Marleen :

Mooi geschreven Hennie!
    Ik hoop op een mooi voorjaar en wens u meer ruimte en rust voor fijne dingen de komende tijd.

• 21 Februari 2022 - 21:24

Dik En Annie Schurink.:

Lieve Hennie, met heel veel aandacht je mail gelezen. Fijn dat je voorlopig ontslagen bent van het ziekenhuis-bezoek, maar je zult toch wel goed onder controle blijven? Met jou positieve instelling zal je het vast redden. Blij vooral vooruit kijken en focus je op de leuke dingen die je in petto hebt. Met het voorjaar en zomer in 't vooruitzicht wensen we je heel veel sterkte en geniet van alle kleine dingen om je heen.
    Lieve groeten van Dik en Annie
    Uit Zwaag