Even bijpraten - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu Even bijpraten - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Hennie Berends - WaarBenJij.nu

Even bijpraten

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

15 November 2020 | Kenia, Sondu

Lieve mensen, Normaal gesproken zouden jullie rond deze tijd al één of twee verslagen vanuit House of Hope in Ghana hebben gehad. Helaas heeft Covid 19 niet alleen ons leventje op z'n kop gezet, maar over de hele wereld ervaren mensen de gevolgen. Ook in Afrika! Geen goede tijd om die kant op te gaan dit jaar, hopelijk is het in 2021 veilig om te gaan. Gezien mijn leeftijd 75 jr. ahum… hoop ik dan om zowel in Ghana als in Kenia afscheid te nemen van de kinderen van House of Hope en het Nyabondo Revalidatie Centrum en hun werkers. Afgelopen zomer heeft Bondo Kids met succes een actie gehouden om het centrum in Kenia te ondersteunen bij de extra kosten die men heeft ivm corona. Nu is er een actie voor de medewerkers, zij hebben de afgelopen maanden nauwelijks een salaris gehad. Mooi om hen met Kerst te kunnen verrassen met een extraatje. Mocht je hen een steuntje in de rug willen geven dan kan dit! (zie onderaan)

Nu, voor het eerst sinds 12 jaar de winter thuis. Héél bijzonder en 'k ervaar het zeker ook als erg fijn! De gezelligheid van de winterdagen, met een puzzel op tafel, een boek en stukje bij beetje mijn huis opruimen, dit alles heeft ook wel wat. Daarbij wat vrijwilligerswerk en diverse activiteiten, 'k verveel mij voorlopig niet haha…. maar hoe fijn het ook is om thuis te zijn, het zonnige leven in Afrika wordt gemist!

Volgende week (als het door kan gaan vanwege covid 19) een presentatie bij Vrijzinnig Kampen. Foto's hiervoor uitzoeken is een mooie bezigheid waarbij ik bij bepaalde video filmpjes soms ook even een traantje laat lopen. Wat is er in al die jaren veel gebeurt, met een warm en dankbaar hart kijk ik terug! Wat heb ik veel mooie kinderen en mensen ontmoet en leren kennen! Niets hebben, altijd moeten sabbelen maar wel 'dansend' door het leven gaan. En… ? Wat heeft het mijn denken verruimd! Veel kunnen delen, nog meer ontvangen!

Twee weekjes geleden ben ik aan het video bellen geslagen met de kinderen van House of Hope die niet naar familie konden. Wat heerlijk hun koppies te zien en elkaar even te spreken. We kijken allemaal uit naar volgend jaar! 'k Heb ze beloofd om met de Kerst nog een keer te bellen. Geen gemakkelijke tijd voor ze nu de school gesloten is. In januari gaan zowel in Ghana als Kenia de scholen weer open, zo lijkt het. De vlag uit….

Een tijdje geleden heb ik bij geldwisselkantoor in Zwolle geprobeerd om de 'oude' Keniaanse shilling in te wisselen, wat in januari niet lukte in Nairobi. Pech… ook hier wilde men ze niet aannemen, dikke strop! Omdat het voor een groot deel uit giften bestond van goede gevers is het bedrag inmiddels aangezuiverd. Dit bedrag, tezamen met twee mooie giften vanuit Margaretha, de Levenbron en de opbrengst van de verkoopspulletjes, zal in december geparkeerd worden bij Bondo Kids zodat ik er de eerst volgende keer een mooie bestemming aan kan geven!

Lieve mensen, veel zou ik nog kunnen schrijven maar mijn A-4tje is bijna vol. 'k Wens jullie, ondanks alles goede en gezellige wintermaanden toe in het vertrouwen dat we er nooit alleen voor staan! Count your blessings! Warme groet Hennie

Een gift? Warm aanbevolen ovm Kerst in Nyabondo!
Bondo Kids Zwolle - NL92 RABO 0397370830

of H. Berends-Kok IJsselmuiden - NL37 SNSB 0909972109

• 16 November 2020 - 15:59

Christiana:

Lieve Hennie,
    Wat heerlijk dat je je nu op deze manier kunt blijven inzetten en wat is dat nodig.
    Ik kan me de traantjes best voorstellen, daar ligt echt een stukje van je hart.
    Als het mogelijk is, wil ik graag de presentatie van je meemaken, het ligt er een beetje aan, wanneer je dit doet.
    Ik zal een kleine donatie op je rekening storten.

• 18 November 2020 - 17:57

Elly Aling:

Ha Hennie,
    Fijn om je bericht te lezen en te vernemen dat het je goed gaat en toch geniet van een winter in Nederland. Tja... inderdaad ... een tijdje geleden dat dát heeft plaatsgevonden.
    Wat een wijzigingen alom ... voor groot en klein.
    Bij ons gaat het prima; wel zorgen voor anderen maar zélf mogen wij nog wel héél veel.
    Wandelen veel, joggen in bos en allemaal kleine klusjes hier ... én daar.
    Een rustig leven... zo rustig dat de bank met weer veel leeswerk naast me ligt. Zo van.....
    Ons gaat het dus goed en jij dus recent videobellen naar het lieve volkje daar aan de andere kant. Wat een heerlijke ontmoeting (helaas op deze manier maar tóch...) daarnaast is er natuurlijk een schrijnende situatie daar.
    We krijgen vast nog eens een herkansing dat jij richting Haagje komt om elkaar te kunnen ontmoeten en elkaar weer eens te kunnen ontmoeten.
    Ik wens je alle goeds toe en we zien elkaar.... vást...
    Lieve groet van ons uit Den Haag.

• 20 November 2020 - 21:37

Greet Westerveld:

Lieve Hennie, ja wat is alles anders! En het is duidelijk dat de landen die het toch al moeilijk hebben nog harder worden getroffen dan wij hier in het rijke Westen. Wel fijn dat de middelen er zijn om toch ook op afstand contact te kunnen houden met de kinderen! We hebben een bedragje gedoneerd. Groetjes, Greet & Maaike